Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Werftractoren vormen grotere bedreiging voor verkeersveiligheid dan 4x4's.

09/02/2011 11:48 - Persbericht

Terwijl de hetze tegen de SUV's en 4X4's terug irrationele vormen aanneemt, wordt er voorbijgegaan aan de werkelijke problematiek van mastodonten die op het platteland thuis horen en niet op onze wegen.

Jean-Marie Dedecker, voorzitter LDD:  "Landbouwtractoren worden meer en meer ingeschakeld door bouwbedrijven. Dit is niet alleen oneerlijke concurrentie voor bedrijven die met normale trekkers werken, maar ze verhogen ook de onveiligheid op de weg."

  1. Geen dodehoekspiegel. Het gebrek daaraan veroorzaakte in 2008 54 ongevallen, waarvan 6 doden en 16 zwaargewonden. (Op 3/7/2008 verloren een 34-jarige moeder en haar tweejarig kindje uit Oostende het leven toen ze weggemaaid werden door gebrek aan een dodehoekspiegel op een werfwagen.)
  2. Geen rij -en rusttijden voor landbouwtractoren.
  3. Weggladheid door restanten van grond en andere materialen die aan de wielen kleven.
  4. Geen rijbewijs voor wie voor 1/10/1982 geboren is. Voor anderen volstaat een rijbewijs B. Geen praktische rijopleiding, medisch attest of getuigschrift van beroepsbekwaamheid vereist!
  5. Het gebruik van rode diesel. Door het gebruik van accijnsvrije diesel boomt het aantal tractoren en tiert de oneerlijke concurrentie welig.

In vergelijking met deze mastodonten is de doorsnee SUV dan maar een playmobiel, besluit Jean-Marie Dedecker.

Reacties op "Werftractoren vormen grotere bedreiging voor verkeersveiligheid dan 4x4's."

Willemsen Gavrie
10/02/2011 21:04
Vooraleer iets in de ether te gooien best eerst meer achtergrondinformatie opvragen. Punt 3 slaat dan ook op vrachtwagens als deze van een werf komen waar slijk ligt. Punt 4 slaat op niets, het is onderhand allang geweten dat voor een tractor en aanhanger buiten de landbouwsector een CE rijbewijs nodig is. Ik wil ook nog zeggen dat elke serieuze firma met tractoren zijn materiaal evengoed onderhoud als was het een vrachtwagen. Zware tractoren met aanhangers zijn altijd uitgerust met hetzelfde remsysteem als vrachtwagens daar toch de maximumsnelheid een pak lager ligt dan bij vrachtwagens. Bij ons rijdt er geen enkele tractor harder dan 45 km/h. Als laatste opmerking nog dat een cabine van een tractor vele malen veiliger is dan die van een vrachtwagen cabine omdat deze rondom om in glas is en de chauffeur een zicht heeft van 360 graden. Misschien stel ik eens voor om een dag bij ons te komen meerijden om alles eens in de praktijk mee te maken.
gerard npt
10/02/2011 17:43
Proficiat, hopelijk word er nu eens echt gereageerd op deze wantoestanden .
Peter
10/02/2011 00:21
Eindelijk iemand die over deze traktor misbruiken begint . Regelrechte oneerlijke concurrentie op alle vlakken. Maar ja gesubsidieerde landbouwers zullen wel weeral gerust gelaten worden. Daar is teveel geld bij betrokken en is de koek dus groot genoeg om te delen, veilig of niet , cashen zolang het nog kan heren !
Danny
09/02/2011 22:30
Als de vlaamse wegen er zo verder op vooruitgaan hebben we binnekort allemaal een 4x4 nodig.
Opdorp Patrick
09/02/2011 14:16
6- gelet op het minimale wegkontact (geribte banden) is de remafstand vele malen groter dan bij een vrachtwagen van dezelfde massa. Dit resulteert in een gevaar op de weg.

7- De dikwijls belabberde toestand van het materiaal laat veel te wensen over.

De discussie over de SUV's en Pick ups is niet nieuw. Maar moeten we dan de camionetten en de vrachtwagens en de bussen ook niet van de weg halen?

Ook personenwagens die snelheden halen buiten proportie zijn een gevaar op de weg.

De vraag is ook; waar was de zwakke weggebruiker op het ogenblik van het ongeval?

Stelt zich nog de vraag of de wetgever hier geen schuld treft met de wetgeving in verband met de zwakke weggebruiker!!
Marc
09/02/2011 13:03
De vijf opgenoemde punten zijn zeer juist en zeker niet gelijk met de vrachtwagen bestuurders , dan nog niet gesproken van kostprijs aan de wegen dat ze kapot rijden door overladingen .
Vernaeve Jozef
09/02/2011 12:51
Volledig akkoord met deze reactie maar dit is nog maar klein bier tegenover de andere regelneukerij zowat in alle transportsectoren . Men zorgt tot in de EU vooral dat de consultancy en auditing lobbies worden gediend zodat men op de werkvloer vooral controleurs krijgt en geen sukkelaars die het nog lang volhouden om te vliegen, varen of rijden.

Daanraast heeft men dan de grote deskundigen die alleen de grote jongens kunnen betalen en zo moeten overal de kleine middenstanders en hun harde werkers werken voor de heren of zelf in dienst gaan van de "apparatchiks" die al slapend rijk worden .
Men noemt dat de perceptie en de assertiviteit, maar laat ons eerlijk blijven, dit is de lucht die vooral al die parasieten rijk maakt op de kap van zij die hard werken. Hoogtijd dat de politiek nu eindelijk ook eens het voorbeeld geeft en begint met alles back to basics te brengen . We moeten het zeker niet worden aangeleerd door de deskundigen die vooral uitleggen maar toch zo weinig kennen van wat er echt belangrijk is .
Het zijn net als de politiekers mensen die vooral zeer goed lucht kunnen verkopen .

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*