Het Vlaams parlement heeft in haar zitting van 15 oktober de motie van aanbeveling van Lijst Dedecker over de onduidelijke kost van het Spartacusplan verworpen. Het plan is een Limburgs prestigeproject dat honderden miljoenen euro zal kosten en waarvoor veel goedkopere alternatieven bestaan. Maar het parlement weigert die andere oplossingen zelfs maar te onderzoeken.
Vlaams volksvertegenwoordiger John Vrancken (LDD): “Uit de informatie die de Vlaamse overheid aanlevert blijkt overduidelijk dat de cijfers die voor de uitvoering van de sneltramverbinding van Hasselt tot Maastricht van het Spartacusplan voorliggen, onrealistisch onduidelijk en onvolledig zijn en op een financieel fiasco zullen uitdraaien, waarbij de belastingbetaler weer het gelag zal betalen!”
Van 55 naar 243 miljoen euro
In 2004 schoof de overheid een kostenplaatje van 55 miljoen euro naar voor, in 2006 was dat al 150 miljoen en in 2007 wordt al op 243 miljoen euro afgeklopt. Daarom wil LDD het Spartacusplan dat lijn 1 wil uitbouwen, schorsen of stilleggen tot duidelijk is wat het plan zal kosten. John Vrancken: “Ik heb gefundeerd cijfermateriaal, waaruit de kost van lijn 1 alleen al begroot wordt op 221 miljoen Euro! Infrabel trok voor enkele weken nog aan de alarmbel omdat de herinrichting van een aantal overwegen, het budget nog eens zal verzwaren. En over het reizigerspotentieel van het Spartacusplan lopen de cijfers van twee studies totaal uiteen, van 9,8 miljoen tot 25 miljoen mensen! Dat bewijst alleen maar het amateurisme van de studies, en hoe onbetrouwbaar de cijfers zijn.”
De gemeenten en privé draaien voor de kosten op
LDD wijst er op dat een groot deel van de infrastructuurwerken niet zijn gebudgetteerd en op de kap van de gemeenten worden afgeschoven. De belastingbetaler zal dus nogmaals gepakt worden om het project mee te financieren! LDD hekelt ook de manier waarop de privépartners voor dit project worden gelokt. John Vrancken: “Terwijl één van de publieke partners in de PPS constructie, de Limburgse Reconversiemaatschappij zelf voorbehoud maakt om te investeren, zouden de privé-investeerder(s) meteen een deelname van 74% moeten waarborgen, zonder enig gegrond cijfermateriaal!? Zo’n manier van investeringen vragen is toch niet ernstig!”
Het kan veel goedkoper en rendabeler
Voor LDD is het niet duidelijk waarom de Lijn een dure sneltram wil aanleggen tussen Hasselt en Maastricht,, terwijl er een verlaten spoorlijn ligt van de NMBS. John Vrancken: “ Voor ons is de reactivering van Lijn 20a van de NMBS een degelijk en aanvaardbaar alternatief, en dat kost maar 20 miljoen euro, dat is één tiende van wat lijn 1 van Spartacus dreigt te kosten. Bovendien kan deze lijn dienen voor het goederenvervoer van de Antwerpse haven, rechtstreeks naar het Duitse Ruhrgebied en de Euregio en biedt ze ook een tussentijdse oplossing voor IJzeren Rijn, die nog altijd wordt geblokkeerd.