Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Vlaams mobiliteitsbeleid staat haaks op reële behoeften

12/07/2010 19:30 - Persbericht - Mobiliteit - Vlaams

De studie 'Verplaatsingsgedrag Vlaanderen', die vandaag is bekend gemaakt, bevestigt de stelling van LDD: de Vlaming kiest resoluut voor de auto om zich te verplaatsen. De studie bevestigt eerder onderzoek en toont aan dat alle vormen van het openbaar vervoer (trein/tram/metro/bus) samen slechts goed zijn voor 5 procent van alle verplaatsingen.

Lode Vereeck, LDD-Voorzitter: "De auto heeft drie voordelen: het is een snel, comfortabel, flexibel en fijnmazig vervoersmiddel.  Deze drie factoren zorgen ervoor dat de Vlamingen nog steeds hun wagen verkiezen.

LDD erkent echter de problemen verbonden aan het gebruik van de auto: de files, de verkeersveiligheid en de vervuiling. Maar die problemen lossen we niet op door iedereen de bus op te jagen. Ze moeten direct aangepakt worden o.m. door technologische vernieuwing op vlak van veiligheid, uitstoot en verkeersmanagement. Ook uitbreiding van de wegcapaciteit op cruciale punten in noodzakelijk."

LDD pleit al lang voor bijkomende investeringen in wegenis zodat stap voor stap komaf wordt gemaakt met de ergerlijke en dure files.

Optimalisering en - waar nodig - uitbreiding van de wegcapaciteit, innovatieve verkeersmanagementsystemen en efficiënte verkeerssignalisatie, zijn een strikt minimum. Verder dient de ontwikkeling en de introductie van  milieuvriendelijke elektrische wagens te worden bevorderd.

De achtereenvolgende Vlaamse ministers van Mobiliteit hebben echter gekozen voor massale investeringen in openbaar vervoer, dure marketingcampagnes en gratis openbaar vervoer. Als nu blijkt dat dit slechts goed is voor 5 % van de verplaatsingen van de Vlamingen, dan is duidelijk dat dit beleid gefaald heeft. Tegelijkertijd heeft men het vervoer over de weg verwaarloosd.

Peter Reekmans, Vlaams parlementslid: "Voor de andere partijen is de auto niet meer dan een geldkoe om het openbaar vervoer te financieren. Voor LDD zijn de verhoudingen volledig zoek."

"De Vlaamse regering pompt jaarlijks bijna 1 miljard euro in De Lijn en investeert nauwelijks een half miljard euro in het wegverkeer dat het gros van alle personenvervoer voor zijn rekening neemt. Op een aantal belangrijke trajecten werd de wegcapaciteit verminderd of zelfs gehalveerd door de aanleg van vrije busbanen en het wegenonderhoud werd schromelijk verwaarloosd."

De regering moet eindelijk de juiste conclusies durven trekken: de Vlaming kiest resoluut voor de auto; hij betaalt zich blauw aan taksen en accijnzen en heeft dus ook recht op een vlotte en veilige mobiliteit over de weg.

Indien de regering blijft hopen dat iedere automobilist zijn auto opgeeft en kiest voor bus, tram of trein, dan legt zij de wensen van driekwart van de Vlaamse burgers naast zich neer. "De vraag is alleen of de meerderheidspartijen dat ook hardop tegen hun kiezers durven te zeggen", besluiten Vereeck en Reekmans.

Opmerkingen of vragen over dit artikel? Laat het ons weten via onderstaand formulier.

E-mailadres: *
Boodschap: *
 

Lees hier ons privacybeleid

 

*Verplichte velden

Reacties op "Vlaams mobiliteitsbeleid staat haaks op reële behoeften"

Nog geen reacties.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*