Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Verkoop elektrische auto's is helemaal in elkaar gestort (Het Belang van Limburg, pag. 2, 01/08/2013)

01/08/2013 10:45 - Verschenen

Hier denkt men dat er laadpunten bijkomen als er maar genoeg elektrische auto's rondrijden. Het is net andersom Lode Vereeck (LDD)

  

Lode Vereeck (LDD) vergelijkt Vlaams beleid met Nederland en Noorwegen

HASSELT - De verkoop van elektrische auto's is in de eerste helft van het jaar volledig in elkaar gestort.

Tot dan werden in ons land amper 136 elektrische wagens ingeschreven, blijkt uit cijfers van Febiac.

De sectorfederatie Febiac pleit voor een efficiënt beleid om de verkoop te stimuleren. "Het beleid in landen als Noorwegen en Nederland toont aan dat de elektrische auto wel aanslaat bij de bevolking als hij van de overheid een duwtje in de rug krijgt", aldus Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD). De Belgische automobilist is niet in de elektrische auto te krijgen.

Ze zijn duur, raken niet ver, opladen duurt lang en de laadinfrastructuur is beperkt. In de eerste zes maanden van het jaar werden in ons land amper 136 elektrische auto's verkocht. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac.

Terwijl in het eerste kwartaal nog 96 elektrische auto's in het verkeer werden gebracht, waren er dat in het tweede kwartaal slechts 40. Voor het hele jaar 2013 wordt de verkoop op 250 tot 300 exemplaren geraamd, ruim een halvering vergeleken met vorig jaar. Ons land steekt daarbij schril af tegen de rest van Europa, waar de verkoop van elektrische auto's weliswaar beperkt is, maar toch stijgt met 39 procent.

Belastingaftrek

In 2012 leek het nochtans vooruit te gaan met de elektro-auto. Toen werden in België 562 elektrische wagens ingeschreven, weliswaar amper 0,1 procent van de totale autoverkoop maar toch al een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder.

Volgens woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac is de daling vooral te wijten aan het wegvallen van de federale belastingaftrek.

Dat belastingvoordeel kon oplopen tot 9.510 euro en compenseerde alvast voor een deel van de hoge aanschafprijs van een elektrische auto. De sector pleit dan ook voor efficiënte maatregelen om de verkoop te stimuleren.

"Zeker nu verschillende autoconstructeurs zoals BMW nieuwe modellen hebben aangekondigd", aldus Kaesemans.

Het overgrote deel van de elektrische auto's wordt gekocht door bedrijven en overheden. De verkoop aan particulieren stelt al helemaal niets voor.

De best verkochte elektrische auto is de Nissan Leaf. Hybride auto's, waarbij een ontploffingsen elektrische motor worden gecombineerd, doen het beter: 3.626 verkochte exemplaren in het eerste semester van 2013.

Investeringen

Uit een nota van LDD'er Lode Vereeck (LDD), die Vlaanderen vergeleek met Nederland en Noorwegen, blijkt inmiddels dat er hier, ondanks belangrijke investeringen in elektrisch autorijden, geen echt beleid is om de verkoop te stimuleren. "Dit in tegenstelling tot Nederland en Noorwegen, waar met gerichte investeringen duidelijk meer resultaten worden geboekt. Het is dan ook wachten op concrete maatregelen", aldus Vereeck.

Nu de federale overheid afhaakt, ligt de bal in het kamp van de gewesten, vindt Vereeck. "Toch blijft de Vlaamse regering vooral geld steken in studies, testprojecten en proeftuinen, waarvan de kostprijs al is opgelopen tot meer dan 34 miljoen euro. Maar we kennen ondertussen de voor- en nadelen van de elektrische auto.Het komt er nu op aan om concrete maatregelen te nemen die de aankoop en het gebruik van elektrische wagens stimuleren, onder meer met financiële en fiscale maatregelen en de uitbouw van laadinfrastructuur."

Echt concrete maatregelen om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren heeft het Vlaams Gewest nog niet genomen. Vereeck: "Momenteel geldt alleen een vrijstelling van de BIV en de toepassing van het minimumtarief voor de jaarlijkse verkeersbelasting, maar daar zullen we het niet mee redden."

Gidslanden

"Het volstaat om te kijken naar de gidslanden Nederland en Noorwegen om te zien dat maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren wel succesvol kunnen zijn", aldus Vereeck. "Zo zijn er momenteel in Nederland 4.813 publieke laadpunten beschikbaar, terwijl er dat in Vlaanderen slechts 289 zijn. Alleen al in de Noorse hoofdstad Oslo staan er 500 oplaadpalen en elk jaar komen er 200 bij. Bovendien wordt er een heel beleid gevoerd om rijden met een elektrische wagen aantrekkelijk te maken."

Dat werpt zijn vruchten af. In Nederland rijden momenteel al bijna 7.000 elektrische voertuigen rond, in ons land nog geen 1.000. In Oslo en omgeving rijden zelfs al ruim 4.000 elektrische auto's rond. Op een totale Noorse bevolking van nog geen 5 miljoen mensen zijn er al 10.000 elektrische auto's in gebruik.

De verkoop van elektrische auto's bedraagt inmiddels al 2,5 procent van de totale autoverkoop.

Lode Vereeck: "In Vlaanderen wordt nog altijd een kip-of-eidiscussie gevoerd. De redenering is dat als er genoeg elektrische auto's rondrijden er vanzelf laadpalen bijkomen. De ervaring in het buitenland leert dat het andersom is."

© 2013 Concentra