Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Verkeersboetes zullen nog meer dan vroeger de werkende Vlaming treffen.

08/06/2011 12:25 - Persbericht

Staatssecretaris voor Fraudebestrijding Devlies (CD&V) wil de niet-betaalde verkeersboetes innen door ze af te trekken van belastingtegoeden of ze bij te rekenen bij de te betalen belasting. Voor LDD is dit de zoveelste illustratie voor de schaamteloze manier waarop de argeloze Vlaming die nog wat geld verdient moet opdraaien voor een staatsmachine die jaarlijks miljarden te veel verslindt en hopeloos boven haar stand blijft leven.

Jean-Marie Dedecker, voorzitter LDD: "Het voorstel van de staatssecretaris voor fraudebestrijding treft in de eerste plaats alleen de mensen die belastingen betalen. Bovendien staan bijna alle flitspalen in Vlaanderen, zodat het 'communautair evenwicht' weer op zijn Belgisch  wordt opgelost en er weer nieuwe Vlaamse transfers naar het zuiden in het leven worden geroepen. Alles wijst er op dat de regering de gaten in de begroting verder opvult met het geld dat makkelijkst te vinden is, en daarbij elke zin voor rechtvaardigheid verliest." 

Onrechtvaardig

Voor LDD is het duidelijk dat de rechten van de autobestuurders verder met voeten worden getreden door de voorgestelde inningsmaatregel. Hoe kan men zijn boetes nog betwisten als ze toch via het beroepsinkomen worden verdonkeremaand.

Jean-Marie Dedecker: "De overgrote meerderheid van boetes zijn snelheidovertredingen van minder dan 10km/u*. Logisch dat vele automobilisten zich gewoon gepakt voelen omdat ze - zoals het veiligheidshalve zou moeten! - hun aandacht toespitsten op de weg en de gedragingen van andere weggebruikers en niet op hun kilometerteller. Logisch ook dat sommigen het vertikken om te betalen voor bewust te laag ingestelde snelheidslimieten, zoals in de zones 30 die als paddestoelen uit de grond rijzen. Door een totaal gebrek aan logica zijn verkeersboetes een ordinaire belasting geworden, die niet de gaten in de weg maar wel de gaten in de schatkist moeten vullen."

 

* Een studie van het BIVV, het Belgisch Instituut voor Verkeersvertragingen, wijst uit dat het grootst aantal overschrijdingen van de snelheid gebeurt in de zones 30 zonder specifieke voorzieningen aan scholen: amper 4% houdt er zich aan de snelheid. Op 50 en 70km/u rijden respectievelijk 66% en 60% sneller dan de toegelaten snelheid. Ze rijden er respectievelijk 54,7km/u  en 74,0km/u. http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/snelheid_nl_lowres.pdf p.4

Reacties op "Verkeersboetes zullen nog meer dan vroeger de werkende Vlaming treffen."

Albert Malomgré
08/06/2011 13:28
Geachte,


Ik begrijp het onderstaande artikel als een goedkeuring voor TE snel rijden.
We weten allemaal dat er bij het flitsen reeds rekening wordt gehouden met een zekere speling.
Kom nu niet vertellen dat de sukkelaars van bestuurders amper 10 Km te snel zouden rijden dan toegelaten op de plaats van overtreding.

Jullie hebben een punt ... dat enkel zij die belasting betalen niet langer zullen kunnen ontsnappen om hun boete toch te betalen.

Daarom mijn voorstel om een incassobureel de boetes te laten innen. Geef dat bureel 10 of 20 % van de boete en de zaak is beklonken.
Voor hen die niet kunnen / willen betalen moet de wagen maar in beslag genomen worden tot de boete verhoogd met 20 % betaald is.
Dus gene zever maar echte harde actie.
Zouden jullie niet beter een wetsvoorstel indienen dat deze materie definitief kan regelen ?
Mvg,

Albert Malomgré

Ps ... De boetes van overtredingen in Vlaanderen moeten in de pot van de Vlaamse regering komen en niet federaal verdeeld worden.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*