Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Vastbenoemde leiders van spoorvakbond delven hun eigen graf

18/10/2010 12:30 - Persbericht - Mobiliteit - Transport - Overheidsbedrijven

LDD begrijpt de woede van de spoorpendelaars die naast de dagelijkse gebrekkige dienstverlening er vandaag nog een staking van de socialistische vakbond bovenop kregen. Het is onwezenlijk dat een openbare dienst  de hele economie ongestraft ineen houdgreep kan nemen, zonder dat de overheid daar tegen optreedt. De actie is bovendien alleen gericht op het eigen kleine profijt van het personeel, en is maatschappelijk noch sociaal verantwoord.

Jean-Marie Dedecker, Kamerlid LDD: "Als moest bewezen worden waarom het spoor niet in de exclusieve handen van een overheidsdienst mag liggen, levert de ACOD vandaag daarvoor het perfecte bewijs. Door hun vaste benoeming wanen deze spoormannen zich onaantastbaar, en laten de vakbondbonzen hun eigen treinen ontsporen. Bovendien voelen ze zich gesteund door politieke partijen, die voor het wanbeheer van deze cruciale dienst nergens verantwoording moeten afleggen, en alleen proberen de Zwarte Piet naar mekaar door te schuiven."

Wanbeleid zonder toekomst

Terwijl de onderhandelingen over het verlieslatende B-Cargo zo goed als rond waren, draait de onverantwoordelijke socialistische vakbond er nog een stakingsdag bij, en mogen tienduizenden pendelaars voor de zoveelste hun plan trekken. Voor LDD is het duidelijk dat alleen de privatisering van B-Cargo, en uiteindelijk van de hele NMBS het spoor weer rendabel en efficiënt kan maken.

Jean-Marie Dedecker: "Deze actie van vandaag kost Vlaanderen meer dan 100 miljoen euro, maar alleen de privé zal opdraaien voor het wanbeleid. Toppunt is dat die vakbonden ieder jaar 8 miljoen euro opstrijken om de sociale vrede af te kopen, maar daar nooit worden op afgerekend. Evenmin als de top van de NMBS die met een jaarwedde van een half miljoen euro (€ 498.279,66) zich ook geen zorgen hoeft te maken."

LDD betreurt vooral dat het personeel van het spoor al zijn kansen voor de toekomst aan het verspelen is. In een modern en duurzaam transportbeleid zou het dichte spoorwegennet in Vlaanderen een troef moeten zijn om de autowegen van zwaar verkeer te ontlasten. Maar de conservatieve obsessies van de vakbonden en van hun politieke beschermheren en -dames, leggen een loodzware hypotheek op dit perspectief dat zowel sociaal als economisch winstgevend kan zijn.

Reacties op "Vastbenoemde leiders van spoorvakbond delven hun eigen graf"

Ivan Heyligen
20/10/2010 09:36
Staken is inderdaad niet altijd de enige oplossing maar blijkbaar is dit de enige taal die het patronaat nog wil verstaan. Overal worden de geldkranen toegedraaid onder het mom van de economische crisis terwijl er monsterwinsten worden gemaakt op kap van jan modaal die de laatste tijd minder en minder zekerheid heeft over zijn toekomst. Privatiseren is ook geen optie. Zeker niet binnen de Europese Unie want op die manier is het best mogelijk dat B-Cargo wordt overgenomen door één of andere Poolse firma en dit idee is, wat mij betreft, toch wel een beetje schrikbarend. Er zouden wel wat meer ongelukken gebeuren dan enkel een kop staart aanrijding als dit moest gebeuren.
Wel vindt ik dat de vakbonden moeten losgekoppeld worden van de politieke partijen en dat kopstukken van zowel bonden als de NMBS ter verantwoording geroepen zouden moeten worden.
Jan Seurinck
18/10/2010 13:57
Het is inderdaad godgeklaagd dat die kerels om de haverklap naar het ultieme stakingsmiddel grijpen en telkens tienduizenden mensen gijzelen. Als de socialisten denken stemmen te zullen winnen door de gewone mens te verhinderen om naar zijn werk te gaan, dan hebben ze het verkeerd voor. De tijd dat mensen kritiekloos de directieven van een hoop verwaande vakbondsbonzen slikken is gelukkig voorbij. Schande, 3-werf schandalig.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*