Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Subsidies moeten Limburg over kater Ford helpen (Het Laatste Nieuws, pag. 12, 17/07/2013)

17/07/2013 11:17 - Verschenen

180 miljoen voor 10.000 jobs

De middenstand reageert alvast argwanend op de komst van Ikea, shoppingcentra en een nieuw vakantiepark

Met een waslijst investeringen in onder meer mobiliteit, onderwijs, bedrijfsterreinen en toerisme wil de Vlaamse regering Limburg over zijn Ford-kater helpen. 180 miljoen euro hebben Peeters en co daarvoor over. Doel: de 10.000 jobs die in één klap worden weggevaagd één voor één terugwinnen. De juiste strategie? "Ja", verrast econoom en LDD-parlementslid Lode Vereeck. "Opnieuw alle eieren in één mand leggen zou waanzin zijn." Geert Noels heeft het over "nepjobs".

Het Vlaams groen licht voor het Strategisch Actieplan Limburg Kwadraat (SALK) komt geen dag te vroeg. Deze week al komen de eerste arbeiders van Ford Genk op straat te staan, het komende anderhalf jaar zullen nog duizenden collega's van de autoreus en toeleveranciers volgen. Een drama voor de hele provincie, die eerder al een mijnsluiting te boven moest komen. Maar dat deden ze toen met bakken overheidsgeld en zo zal het nu weer gaan. 180 miljoen komt van Vlaanderen, 66 miljoen van Europa en 50 miljoen van de provincie Limburg, samen zo'n 300 miljoen. Dat geld wordt de komende jaren versnipperd over maar liefst 750 projecten en beleidsacties, van de herscholing van ex-Ford-werknemers over de bouw van rusthuizen en een nieuwe gevangenis tot exportsteun voor fruitboeren en de oprichting van een onderzoekcentrum voor de 'slimme maakindustrie'.

Vrijetijdsindustrie

Op korte termijn wil Limburg sterk inzetten op de vrijetijdsindustrie, één van de meest succesvolle economische sectoren in de provincie. In Eisden komt een nieuw vakantiepark, in Beringen worden oude mijnterreinen vrijgemaakt voor toerisme, evenementen en shopping, in Hasselt wordt de komst van een Ikea-vestiging met spoed behandeld door de regering en in Waterschei ruimt een oude mijnsite plaats voor een wetenschaps- en bedrijvenpark rond groene technologie. Over vele jaren zouden er 7.000 mensen aan de slag moeten zijn. Vlaanderen investeert ook in infrastructuur. Op het lijstje staan onder andere de voltooiing van de noord-zuidautoweg, de Spartacus-tramlijnen vanuit Hasselt en de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Ook de bouw en aanleg van wegen, sociale woningen, rusthuizen en bedrijfsterreinen zullen jobs creëren, rekent de Vlaamse regering.

Nepbanen

Grote vraag is of deze strategie van gespreide investeringen echt 10.000 jobs zal creëren? Middenstandersorganisaties reageren bijvoorbeeld argwanend op de komst van Ikea, andere shoppingcomplexen en alweer een nieuw vakantiepark. Econoom Geert Noels toonde zich op Twitter alvast sceptisch. "Shoppingcentra consumeren vooral welvaart", vindt hij. De nieuwe jobs waarvan sprake, zijn volgens hem grotendeels "nepjobs". Limburger Lode Vereeck (LDD), behalve fervent opposant van de Vlaamse regering ook professor Economie aan de Universiteit Hasselt, is optimistischer. "Na de sluiting van de mijnen hebben we de fout gemaakt om opnieuw alle eieren in één mand te leggen: die van Ford, met alle gevolgen van dien. Dit plan moet in staat zijn om een breed netwerk te creëren, dat veel beter bestand moet zijn tegen economische schokken. Eén factor zal echter beslissen of al deze investeringen ook bedrijven aantrekken: de loonkost in ons land. Als die niet snel daalt, zal vooral Nederlands Limburg met onze jobs gaan lopen, zoals de jongste maanden al een paar keer werd geïllustreerd", aldus Vereeck. (DDW/DM)

© 2013 De Persgroep Publishing