Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Studiekosten BAM lopen op tot 142 miljoen (Gazet van Antwerpen pag. 11 27/05/2013)

27/05/2013 10:07 - Verschenen

Mobiliteit

Bestuurders kostten alleen al vorig jaar 282.000 euro

De studie- en advieskosten die de nv BAM heeft gemaakt voor het Masterplan in Antwerpen, hebben al 142 miljoen euro gekost. Dat heeft minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) geantwoord op een vraag van parlementslid Lode Vereeck (LDD).

De BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) coördineert sinds 2003 alle projecten van het Masterplan en liet daarvoor al heel wat studies uitvoeren. Uit een rapportage aan het Vlaams Parlement bleek al dat in de periode 2001-2008 voor 107,5 miljoen euro aan opdrachten was besteld. Lode Vereeck heeft nu ook de uitgaven voor de periode 2009-2012 opgevraagd. In die vier jaar zijn de kosten nog eens met 34,5 miljoen euro gestegen.

Dat brengt het totaal sinds 2003 op 142 miljoen euro. Het gaat over 27,7 miljoen voor studies en technisch advies, 4,3 miljoen aan erelonen voor juridisch en financieel advies en 2,5 miljoen kredieten in het kader van publiek-private samenwerking.

"Een deel van deze uitgaven is te wijten aan de besluiteloosheid van de politiek", vindt Lode Vereeck. "Ik denk dan aan het Oosterweelproject, waar zelfs nog geen zicht is op de start van de realisatie. Vaak worden studies besteld om tijd te kopen in een periode van politieke impasse."

"BAM moet uitdoven"

De LDD'er wijst er ook op dat de raad van bestuur van de BAM vorig jaar 282.000 euro heeft gekost. "De Vlaamse regering moet die nv laten uitdoven", zegt Vereeck. "Als er nog studies moeten worden uitgevoerd, dan kan de regering die zelf toekennen.

Dat zou de transparantie trouwens ten goede komen."

Dat uitdovingsscenario is overigens al in 2010 beslist, nadat de Lange Wapper was vervangen door een Oosterweelvariant met een tunnelcomplex.

De BAM zou worden opgeheven en eventueel opgaan in de nv Tunnel Liefkenshoek. Maar bijna drie jaar later is dat nog steeds niet gebeurd.

Nieuwe voorzitter

Ondertussen blijft de BAM de verschillende projecten van het Masterplan 2020 beheren. Daarbij gaat het niet alleen om Oosterweel, maar ook om een aantal tram- en fietsprojecten en om diverse spoorbruggen.

Op 15 april droeg de Vlaamse regering Rudi Thomaes (ex-topman van het VBO) voor als nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van de BAM. Hij zal Karel Vinck opvolgen, die binnenkort zijn functie neerlegt.

© 2013 Concentra

 Yves Lambrix en Lex Moolenaar - Gazet van Antwerpen, pag. 11