Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

'Studie kilometerheffing: ook LDD geeft voorkeur aan wegenvignet' (Belga, 12/11/2010)

13/11/2010 12:00 - Verschenen - Kilometerheffing - Lode Vereeck

BRUSSEL - Vlaams oppositiepartij Lijst Dedecker gelooft niet in de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens. De partij heeft kritiek op de argumenten die worden aangehaald om de heffing in te voeren en blijft zelf voorstander van de invoering van een wegenvignet.

Donderdag stelde oppositiepartij Open Vld al kritische vragen bij de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens in Vlaanderen zonder de medewerking van Nederland. De partij stelt voor om het wegenvignet opnieuw van onder het stof te halen.

Volgens LDD-voorzitter en Vlaams fractieleider Lode Vereeck sluit Open Vld zich daarmee grotendeels aan bij het LDD-standpunt. "Na onze jarenlange strijd tegen de kilometerheffing, zijn we verheugd dat nu ook de Open Vld tegen de kilometerheffing is", aldus Vereeck.

LDD kant zich al jaren tegen de kilomterheffing. De partij plaatst vraagtekens bij de argumentatie die gebruikt wordt om de heffing in te voeren. "Als het de bedoeling is om de files te verminderen, wil ik er wel op wijzen dat het niet de vrachtwagens zijn die de files veroorzaken. Dat is dus een drogreden. Als het om het aanpakken van de milieuvervuiling te doen is, wil ik er wel op wijzen dat die externe kosten al worden doorgerekend via de accijnzen en dat dat een veel goedkoper systeem is. Als het de bedoeling is om buitenlandse vrachtwagens mee te laten betalen voor het verslijten van onze wegen, dan is dat een gerechtvaardigd doel, maar helaas praktisch onhaalbaar", aldus Vereeck.

Dat de Vlaamse regering nu een studie bestelt om de impact van de heffing op de logistieke sector te onderzoeken, begrijpt Vereeck niet goed. "Ofwel betaalt toch iedereen mee en is er geen impact op de concurrentiepositie van onze transporteurs, ofwel voer je de heffing alleen in Vlaanderen in en is er wel sprake van oneerlijke concurrentie".

Reacties op "'Studie kilometerheffing: ook LDD geeft voorkeur aan wegenvignet' (Belga, 12/11/2010)"

Vereeken Arnold
15/11/2010 13:04
Volgens mijn weten hebben we reeds een eurovignet voor in België ingeschreven vrachtwagens.

Het bedrag van het Eurovignet wordt berekend aan de hand van wettelijk vastgelegde tariefschalen en wordt bepaald door een combinatie van de volgende drie factoren:

•het totaal aantal assen (van de vrachtwagen of samengestelde combinatie (vrachtwagen met aanhangwagen);

•de periode van geldigheid, te weten 1 jaar, 1 maand, 1 week of per dag

•de graad van vervuiling of emissienorm waaraan het voertuig voldoet

Is er een aangifteplicht voor het Eurovignet?

Zoals voor de niet-geautomatiseerde voertuigen in de verkeersbelasting, ontstaat ook hier de belastingschuld slechts nà een spontane aangifte door de belastingplichtige op één van de 41 Ontvangkantoren Directe Belastingen bevoegd voor de inning van het Eurovignet.

De aangiften en betalingen voor de buitenlandse voertuigen kunnen worden verricht in de verkooppunten (uitgebaat door een privé-firma) in de aangrenzende landen, in de bevoegde douanekantoren en de bevoegde Belgische Ontvangkantoren.

Wat sinds het afschaffen van de grenzen bijna niet meer word gedaan.
Annette Vanden Berghe
14/11/2010 16:06
wegenvignet is dan enkel zoals in Zwitserland voor buitenlanders bedoeld veronderstel ik ?

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*