Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Stresstest was onmiddellijke aanleiding kernramp Tsjernobyl

16/03/2011 14:08 - Persbericht

De Europese Commissie maakte vandaag bekend dat EU-landen moeten overwegen 'stresstests' uit te voeren om te zien of hun kerncentrales aan de veiligheidseisen voldoen. Vlaams Parlementslid Ivan Sabbe (LDD) roept op tot de grootste voorzichtigheid bij het toepassen van stresstests op kerncentrales.

Ivan Sabbe is sinds 2005 economisch actief in Oekraïne en kent als geen ander het land en ook de problematiek van de kernramp in Tsjernobyl (op ongeveer 100 kilometer van hoofdstad Kiev). Die kernramp was het gevolg van een testprocedure die aan de gang was in een van de vier reactoren van de kerncentrale. De test bestond er net in om de koelactiviteit te reduceren en aldus een probleem met het koelsysteem te simuleren. Tijdens die specifieke test is het echter beginnen mislopen, omdat men - naar aanleiding van het gesimuleerde probleem met het koelsysteem - de koeling niet snel genoeg terug op een normaal niveau heeft kunnen brengen. Dit heeft dan geleid tot de meltdown van de reactor en de ontploffing van zowel het reactoromhulsel als het gebouw.

Ivan Sabbe, Vlaams volksvertegenwoordiger: "De verschrikkelijke kernramp in Tsjernobyl - waarbij 300.000 mensen besmet raakten en daarvan inmiddels meer dan 40 procent overleden is - toont dan ook aan dat de allergrootste voorzichtigheid geboden is bij het uitvoeren van stresstests. Men kan namelijk geen gedegen stresstest doen als men niet dezelfde testen uitvoert als degene die in Tsjernobyl tot de ramp hebben geleid. Het is dan ook absoluut noodzakelijk om alle noodprocedures en noodvoorzieningen in gereedheid te brengen, zoals onder meer: dieselpompen voor koeling, noodstopprocedures, absolute minimale aanwezigheid van kernbrandstof in de reactor en geen stockage van extra kernstaven in het reactorcomplex waar de stresstest wordt uitgevoerd".

"Als de derde industriële wereldmogendheid al ten einde raad is en zelfs zo ver gaat dat ze de hulp van het Amerikaanse leger inroept, dan mag dit een duidelijke waarschuwing zijn voor ons om de grootste voorzichtigheid aan de dag te leggen bij het uitvoeren van de aangekondigde stresstests", besluit Sabbe.

Reacties op "Stresstest was onmiddellijke aanleiding kernramp Tsjernobyl"

Jan Seurinck
18/03/2011 15:24
Inderdaad. Ze moeten het lot niet tarten door risicovolle testen te doen.
Men test toch ook zijn auto niet door hem in een rood toerental te laten draaien. Indien men dat wel doet dient men niet verwonderd te zijn als men zijn motor opblaast. Waar is het gezond verstand in deze wereld nog te vinden. We leven onder de dominantie van geobsedeerde regelnichten en onder de dictatuur van duizenden regels opgesteld in naam van het nieuwe gouden kalf "veiligheid" dat door de hudiige generaties blindelings wordt aanbeden.
Jozef Vernaeve
16/03/2011 17:28
Volledig akkoord met de stelling dat inderdaad de stresstesten zeker met de nodige voorzorgen en voorzichtigheid moeten worden gedaan, want inderdaad het was in Tsjernobyl de oorzaak van de ramp.

In de scheepvaart heeft men dit ook reeds meegemaakt met autocariers die capseizen terwijl men oefening doet met simulatieprogramma's via de boordcomputer . Ook in de luchtvaart zijn daar gevallen van bekend .

We moeten volgens mij echt ophouden om als bange schapen iedere keer in paniek te slaan als er iets ernstigs gebeurd .

Ik vrees dat het nog maar weer eens een schrijnend bewijs is dat men met de nieuwe manager cultuur gewoon de technici niet betrouwt en hun werk laat doen en men zich dan constant wil indekken met rapporten van surveyors en auditoren, terwijl men beter al dit geld zou spenderen aan de echte normen en waarden die de echte terrrein technici vragen en kennen.

Al te vaak heeft men nu de bedrijfscultuur van de managers en de auditors of surveyors die het puur vanuit het management beoordelen en indekken en de terrein verantwoordelijken met de problemen laten zitten . Deze moeten dan meestal zwijgen of ze worden opzij geschoven omdat zogezegd hun profiel niet past in de management visie .

Zouden we misschien niet beter daar eens werk van maken in plaats van miljarden te smijten in computersimulaties die in de werkelijkheid gewoon overtroffen worden .

Neem het voorbeeld van de airbus die geland is op de delaware in new York. Dit is gewoon geweest dankzij het feit dat de kapitein een ervaren zweefvlieger was en deze kennis heeft gebruikt op zijn zwaar toestel. Ophouden met mensen te laten voldoen aan het profiel en toch zo weinig aan de echte kennis van het vak

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*