Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Steeds meer ondernemers in moeilijkheden zoeken hulp (De Tijd, pag. 6, 07/08/2013)

07/08/2013 09:37 - Verschenen

Veel ondernemers kloppen pas bij ons aan wanneer het eigenlijk al te laat is.
Yves Blancquaert

Het aantal ondernemers in moeilijkheden die aankloppen voor hulp, is vorig jaar met de helft gestegen. Maar het Vlaams beleid om faillissementen te voorkomen is volgens de oppositie nog te versnipperd.

De recentste faillissementscijfers van het handelsinformatiekantoor Graydon leverden geen fraai beeld op. Vorige maand gingen 858 bedrijven failliet, een stijging van liefst 40 procent tegenover een jaar eerder. Dit jaar sloten al 7.051 bedrijven de deuren, dat is 14 procent meer dan in dezelfde periode in 2012 en een record. Geen wonder dat vzw's zoals Tusssenstap en Efrem, die bedrijven in moeilijkheden begeleiden, steeds meer succes kennen. Het gratis eerstelijnsadvies aan ondernemers steeg vorig jaar met de helft, blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Ivan Sabbe (LDD) bij Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) opvroeg. Voor beide vzw's is het OCMW het belangrijkste tussenkanaal. Minder succesvol is het preventieve beleid van de Vlaamse overheid. Bedrijven in moeilijkheden kunnen daar op tijd advies vragen en zo mogelijk onheil afwenden. Maar vorig jaar klopten slechts 21 bedrijven vrijwillig aan. Dat is voor Sabbe het bewijs dat de Vlaamse regering er te weinig in slaagt ondernemers in moeilijkheden naar de hulpkanalen te leiden. Sabbe telt liefst 14 maatregelen en projecten waarmee de Vlaamse regering faillissementen wil vermijden. Zo gaf de Vlaamse regering in juli nog 5 miljoen subsidies aan zes projecten voor faillissementspreventie. Andere voorbeelden zijn de subsidies voor een diepgaand doorstartplan voor ondernemers in het kader van de kmo-portefeuille of de crisiswaarborgen. 'Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ondernemers, ook door de psychologische drempel, moeilijk de weg vinden naar de ondersteuning van de Vlaamse overheid', zegt Sabbe. Hij stelt voor dat de Vlaamse regering het beleid rond faillissementspreventie bundelt in een portaal. 'Dat zal efficiëntiewinst opleveren en ervoor zorgen dat bedrijven in moeilijkheden de weg makkelijker vinden naar de Vlaamse maatregelen. Zo kunnen we het aantal faillissementen terugdringen.' Ongeveer de helft van de ondernemingen die aankloppen bij Tussenstap en Efrem moeten uiteindelijk hun bedrijf stopzetten of het faillissement aanvragen. 'Veel ondernemers kloppen pas bij ons aan als het al te laat is', zegt Yves Blancquaert, vrijwilliger bij Tussenstap. 'Ze leven met hun kop in het zand. Ze willen niet erkennen dat hun bedrijf op losse schroeven staat. Er kleeft ook nog steeds een stigma op een faillissement. Wie failliet gaat, wordt gebrandmerkt als een fraudeur of een misdadiger. De psychologische drempel om hulp te vragen, is heel hoog.' Blancquaert weet waarover hij spreekt. Zijn ICT-onderneming ging tijdens de crisis over de kop. Blancquaert stond financieel met zijn rug tegen de muur. 'Ik stond persoonlijk borg voor kredieten bij de bank. De ene schuldeiser na de andere klopte aan. Weinig mensen beseffen wat een faillissement met iemand kan aanrichten.' Hij schreef zijn ervaring neer in het boek 'Mijn verhaal - falen door succes' en ging aan de slag als vrijwilliger bij Tussenstap. 'Onze organisatie doet wat ze kan. Maar de overheid moet vooral alarmsignalen sneller kunnen detecteren. Ondernemers in moeilijkheden zoeken gaten in het systeem om uitstel van executie te verkrijgen. Als ze geen jaarrekening neerleggen, worden ze pas na drie jaar op de vingers getikt. Maar dan is het vaak te laat. Als informaticus bloedt mijn hart dat de overheid zulke zaken niet informatiseert en beter opvolgt.'

© 2013 Mediafin