Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Spartacusplan Limburg is te duur en inefficiënt

23/09/2011 15:48 - Persbericht

Het Spartacus-plan van de Vlaamse overheid voorziet in drie sneltrams vanuit Hasselt: de Noord-Zuid naar Overpelt, de Noord-Oost naar Maasmechelen en de West-Oost naar Maastricht. De Vlaamse regering heeft vandaag beslist dat de lijn Hasselt-Maastricht aangelegd wordt. Kostenplaatje: 200 miljoen euro in een publiek-private samenwerking (PPS). Lode Vereeck, LDD-fractieleider in het Vlaams Parlement, vindt dit verspilling van middelen. Er is namelijk een verkeerskundig beter en goedkoper alternatief: een treinverbinding op de historische treinlijn 20. De reactivering van deze lijn wordt geraamd op een tiende, namelijk 20 miljoen euro.

Lode Vereeck: "De tram is een nuttig openbaar vervoermiddel in een stad, niet tussen steden. Daarvoor zijn bussen en treinen meer geschikt. Voor de mobiliteit in Limburg is dit prestigeproject van sneltrams dan ook niet aangewezen. Shoppers kunnen bovendien veel makkelijker met een bus of de wagen reizen. Voor studenten is het project evenmin nuttig omdat de sneltram niet tot aan de universiteit in Randwyck (Maastricht) rijdt. Kortom, het nut voor de mobiliteit is uiterst beperkt. Daarenboven is het Spartacusproject peperduur. Dit betekent dat de kosten-batenverhouding negatief is. Het belastinggeld kan in deze crisisperiode dan ook veel beter worden besteed. De vraag is ook welke private partner in dit avontuur wil stappen."

Voor vele mensen die langs het tracé van de sneltramlijn wonen, is er sprake van een onteigening van hun huis, een deel van hun huis of tuin. De gemeenten draaien ook op voor een deel van de randinfrastructuur.

Lode Vereeck: "In zekere zin worden alle burgers van Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken onteigend. De extra kosten van de werkzaamheden op gemeentelijke gronden - heraanleg wegen en rioleringen - worden immers niet gesubsidieerd en moeten dus door de gemeenten betaald worden. De bijdrage van de gemeenten aan de lokale infrastructuurwerken - bruggen, tunnels - is bovendien vastgesteld op 10%. In deze financieel moeilijke tijden zal dit onvermijdelijk leiden tot een verhoging van de gemeentebelastingen. LDD is en blijft daarom voorstander van een volwaardig en goedkoper alternatief, namelijk de reactivering van de oude treinlijn 20 van Hasselt naar Maastricht, onderdeel van de lijn Antwerpen-Aken."