Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Slechts 13 Vlaamse gemeenten investeren in elektrisch vervoer (Het Belang van Limburg, pag. 5, 14/02/2013)

14/02/2013 10:03 - Verschenen

Lode Vereeck: Lokale overheden moeten voorbeeldfunctie vervullen.

BRUSSEL - Slechts 13 Vlaamse gemeenten hebben subsidies aangevraagd voor de aankoop van in totaal 28 elektrische voertuigen. Wil Vlaanderen zijn burgers warm maken voor de elektrische wagen, moeten de lokale overheden meer meegaan in dit verhaal, zegt Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD).

Van de 308 Vlaamse steden en gemeenten hebben er momenteel 272 een samenwerkingsovereenkomst Milieu 2008-2013 afgesloten met de Vlaamse overheid.

Daardoor kunnen ze een subsidie bekomen van 30 procent voor de aankoop van een elektrische auto of lichte vrachtwagen, en 50 procent voor de aankoop van een elektrische fiets, scooter of quad.

Ook voor een oplaadpunt komt Vlaanderen voor de helft tussen.

Slechts 28 voertuigen

LDD-fractieleider in het Vlaams parlement Lode Vereeck vroeg minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) naar een stand van zaken.

Uit haar antwoord blijkt dat sinds 2008 slechts 13 van de 308 Vlaamse steden en gemeenten gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Ook de provincies Limburg en Oost- Vlaanderen hebben dat gedaan, zegt Vereeck. Deze 13 gemeenten en twee provinciebesturen kochten samen 28 elektrische voertuigen, goed voor 245.000 euro subsidie.

Het grootste deel van de elektrische voertuigen (16 van de 28) zijn elektrische quads. Daarvan kocht de stad Antwerpen er alleen al zeven. Daarnaast werden ook zes elektrische scooters en twee elektrische fietsen aangeschaft.

Voor de aankoop van deze voertuigen kregen de kopers 50 procent subsidie. Houthalen-Helchteren is de enige gemeente die een elektrische auto heeft gekocht. Voor die Italiaanse Tazzari Zero kreeg de stad 30 procent of 6.594 euro subsidie. Drie gemeenten tenslotte (Ham, Hasselt en Zonhoven) hebben een elektrische lichte vrachtwagen in gebruik. Voor die aankoop kregen ze ook 30 procent Vlaamse steun, of 24.460 euro voor de drie voertuigen samen.

Voorbeeldfunctie

Er werd geen enkele subsidieaanvraag ingediend voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur. Logisch, want er worden ook nauwelijks voertuigen aangekocht, meent Vereeck.

Van de 272 Vlaamse gemeenten met een samenwerkingsovereenkomst Milieu zijn er dus slechts 13 die subsidies hebben aangevraagd voor de aankoop van elektrische voertuigen. Dat is 4,8 procent.

Bitter weinig dus. Wil Vlaanderen zijn burgers warm maken voor de elektrische wagen, dan zullen ook de lokale overheden meer mee moeten gaan in dit verhaal, besluit Vereeck.

© 2013 Concentra