Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Schaf tol in Liefkenshoek nu af (Het Laatste Nieuws, pag. 19, 16/11/2012)

16/11/2012 11:38 - Verschenen

STEEDS MEER HAVENPROMINENTEN EN ONDERNEMERS KANTEN ZICH TEGEN TUNNELHEFFING

Havenkringen, politici en burgers vragen dat de Vlaamse overheid zo snel mogelijk de tol in de Liefkenshoektunnel afschaft. "Dat kost de Vlaamse regering 11 miljoen euro per jaar", berekende Ivan Sabbe (LDD), die de zaak gisteren aankaartte in het Vlaams parlement. Ook ondernemer Fernand Huts van Katoen Natie vindt het welletjes. "Zonder tol kun je meer verkeer uit Nederland opvangen."

Nu de Oosterweelverbinding maar niet opschiet (zie kaderstuk hiernaast) is een breed front ervan overtuigd dat je in Antwerpen al veel verkeersellende kunt oplossen met ingrepen die slechts een fractie kosten van het hele Masterplan 2020. Zoals korte metten maken met de tol in de Liefkenshoektunnel. Ook een verbinding van de tunnel met de E17 in het Waasland blijft een verzuchting van velen. Al klinken de stemmen niet unisono. Zo wil Alfaport (vereniging van havenbedrijven, nvdr.) die verbinding zeker wel, terwijl Fernand Huts van Katoen Natie meer brood ziet in een verbreding van de expresweg in Beveren en Zwijndrecht. De Liefkenshoektunnel is altijd onderbenut geweest. De economische crisis deed het vrachtverkeer dit jaar zelfs met 4 procent krimpen. Een succes is het bouwwerk nooit geweest, behalve als de ring vastliep en de Liefkenshoek tolvrij werd. Maar wat is er haalbaar? Vanaf december is de NV Tunnel Liefkenshoek verlost van het leasingcontract met Amerikaanse investeerders. Goed, denk je dan, schaf dan ineens die tol af. Maar directeur Marc Persoon schuift de hete aardappel door. "Wij beslissen daar niet over. Wél de Vlaamse overheid", zegt hij. En die overheid heeft het ingewikkeld gemaakt. "De NV Tunnel Liefkenshoek moet tot 2037 nog 288 miljoen euro concessievergoeding afdokken aan het Vlaams gewest", zegt Vlaams parlementslid en ondernemer Ivan Sabbe (LDD). "Dat komt overeen met 11 miljoen per jaar. Maar die resterende vergoeding is ondergebracht bij de NV BAM. Gevolg: als de tol wordt geschrapt, moet de Vlaamse regering elk jaar 11 miljoen euro inschrijven op haar begroting. Toch is dat maar een habbekrats in vergelijking met de 3,2 miljard die de Oosterweelverbinding gaat kosten."

"Steen des aanstoots"

Binnen de Vlaamse regering is er weinig animo om de tol af te schaffen. De regering kan wel leven met het plan om de tol voor vrachtwagens vanaf 2016 te laten opgaan in de nieuwe kilometerheffing. Havenbaas Eddy Bruyninckx sluit zich daarbij aan. "De tol voor de Liefkenshoek is voor de haven een steen des aanstoots. Binnen dezelfde haven betaal je om van de ene naar de andere oever te rijden evenveel als een vrachtwagen die van Rotterdam naar Rijsel rijdt", zegt Bruyninckx. Fernand Huts vindt dan weer dat het Gemeentelijk Havenbedrijf maar moet bijspringen om van de tol af te geraken. "Dat is beter dan 25 miljoen euro te investeren in een havenbedrijf in India." En wat zeggen de mensen die een alternatief hebben voor het BAM-tracé? Ondernemer Christian Leysen, die het Meccanotracé mee op de kaart zette, is voor een afschaffing van de tol. "Met rekeningrijden in héél Antwerpen kun je het verkeer ook sturen. Een verbinding van de tunnel met de E17? Daarover valt te discussiëren. De 'bretellen' van Meccano liggen dichter bij de stad." Ook Philippe Deleu, de Ekeraar wiens 'consensusmodel' voor een groot deel door Open Vld werd overgenomen, is ervan overtuigd dat de aanleg van de verbindingen E17-Liefkenshoektunnel en de A102 tussen Wommelgem en Ekeren de files op de ring met minstens 50 procent kan terugdringen.

© 2012 De Persgroep Publishing