Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Overnemer of niet, luchthaven blijft overheid veel geld kosten (Het Laatste Nieuws, pag. 41, 27/07/2013)

27/07/2013 13:24 - Verschenen

De beslissing van de Vlaamse regering om de exploitatie van de luchthaven van Deurne toe te wijzen aan het Franse EGIS Projects, blijft kritiek uitlokken. Vlaams parlementslid Peter Reekmans (LDD) hekelt de geheimzinnigheid rond het contract én vreest dat er aan de deal een duur prijskaartje vast hangt voor de belastingbetaler.

Wat kost privé-uitbater EGIS aan de Vlaamse overheid? Wie het antwoord kent, mag nu de hand opsteken. Slechts één zaak is zeker: de overheid zal nog altijd geld moeten pompen in de luchthaven. Enkele jaren geleden werd een zogenaamde LEM/LOM-structuur vastgelegd. LEM staat voor een private exploitant die van de overheid de commerciële risico's overneemt. LOM is de overheid, die nog steeds moet blijven investeren in infrastructuur. Voorbeelden: de tunnel onder de Krijgsbaan en de opfrissing van de gebouwen. Cybelle Buyck, woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V), wijst erop dat EGIS jaarlijks een concessie aan de overheid moet betalen die uiteenvalt in een vast en een variabel stuk. Het vaste deel stijgt als de overheid extra investeringen doet in infrastructuur, het variabele stuk hangt van de omzet af die EGIS draait. "Hoe dan ook moet de nieuwe structuur een duurzame toekomst voor de luchthaven garanderen." Maar Peter Reekmans gelooft dat niet. "Het dossier is een meter dik. We mogen het inkijken als we er niets over zeggen. Wat het vermoeden wekt dat sommige potjes gedekt moeten blijven." Antwerps politica Freya Piryns (Groen) ziet geen meerwaarde in het aantrekken van EGIS. "Er was maar één kandidaat. Dat zegt genoeg. EGIS zal de lusten nemen, de lasten belanden op de kap van de omwonenden en de belastingbetaler. Neen, voor ons is er maar één Antwerpse luchthaven: Zaventem." (PHT)

© 2013 De Persgroep Publishing