Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Open brief

Open brief van Vlaams Parlementslid Peter Reekmans: VAA op wagen voor iedereen, of voor niemand

16/11/2013 10:42 - Open brief

In een persbericht reageerde OpenVLD'er Bart Tommelein heel rancuneus maar totaal naast de kwestie op LDD en Groen omdat beide partijen nog maar dúrfden zijn gebruik van een parlementsauto-met-chauffeur op de korrel te nemen. Hij noemt het zelfs moddergooien en zijn verdediging komt erop neer "ik overtreed de regels niet, pas ze dan aan". Nu, één klein detail: tot mijnheer Tommelein enkele weken geleden fractieleider werd in het Vlaams Parlement is er nooit enig probleem geweest met dienstwagens, niemand maakte hier buitensporig misbruik van zoals hij nu systematisch doet. Maar goed, hij was dit al jaren gewoon in de Senaat waar hij ook permanent met een weekplanning een wagen met chauffeur vorderde en kreeg...

Maar daar gaat het niet over, mijnheer Tommelein, laat uw ego zoveel als je zelf wil binnen de regeltjes rondrijden met een auto-met-chauffeur, maar betaal er dan belastingen voor zoals uw partij elke Vlaming doet betalen.

Want daar gaat het nu net over, uw partij OpenVLD voerde in de federale regering een verhoogd Voordeel Alle Aard (VAA) in op de bedrijfswagen van zelfstandigen en ondernemers en op de firmawagen van de werknemers. Heel wat Vlamingen mogen zich sinds die beslissing voor hun wagen blauw betalen. En wat doet u als blauw boegbeeld? U alvast niet blauw betalen, want door permanent een parlementswagen-met-chauffeur te gebruiken passeert u drie keer langs de kassa:

-         U krijgt als parlementslid een gratis abonnement voor de trein in eerste klasse en van De Lijn

-         U krijgt bijna 5000 euro belastingvrije vergoeding per jaar van het parlement voor verplaatsingen met uw eigen wagen

-         U gebruikt bijna permanent een wagen-met-chauffeur van het parlement (totale kostprijs op jaarbasis = 90.000 euro) en u 'vergeet' dit gebruik van een BMW 5 serie in uw personenbelasting aan te geven.

Zelfs een minister betaalt in zijn personenbelasting VAA op zijn kabinetswagen, maar mijnheer Tommelein niet. Door nu wild om u heen te schoppen, tracht u het fiscaal debat te vermijden over uw misbruiken en omzeilen van de fiscaliteit. Dit is regelrecht profiteren van het systeem en de burgers gewoon uitlachen in hun gezicht. Als u nog een klein beetje eergevoel heeft, mijnheer Tommelein, neem dan zelf contact op met de fiscus en stel u in regel met deze overtredingen die u al bijna 3 jaar systematisch begaat!