Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Nood aan meer internationale uitstraling voor Oostends toerisme

14/12/2011 08:30 - Persbericht

De voorlopige cijfers van Toerisme Vlaanderen maken ons duidelijk dat het slechte weer tijdens de zomermaanden aan de kust voor 72.274 minder overnachtingen en 9.956 minder aankomsten zorgden, terwijl West-Vlaanderen op zijn geheel een stijgende populariteit kende. Gelukkig waren het voorjaar mooi en het najaar zacht want anders waren de cijfers desastreus geweest voor de kust.

Bestuurslid Rudy Blomme: "Op zich nog geen verontrustende cijfers maar het toont wel aan dat we ons stilaan moeten indekken tegen die onbetrouwbare "mooi weer"-garantie. De kust kun je vergelijken met een zonnepaneel: hoe minder zon, hoe minder productiviteit. Daarom is het noodzakelijk dat Oostende zich niet alleen beschermt tegen superstormen maar ook tegen seizoenen met slecht weer."

Toerisme Oostende levert schitterend werk en is zeer sterk in haar communicatie waardoor de citymarketing niets dan lof verdient. Lijst Dedecker Oostende vindt dan ook dat de weg die ingeslagen werd voortgezet moet worden. Echter zou er nog meer overleg en samenwerking moeten zijn met andere beleidsdomeinen die rechtstreeks of onrechtstreeks invloed hebben op het toerisme in de stad.

Voorzitter Johan Seynaeve: "Waarom ook niet een grensoverschrijdende samenwerking bewerkstelligen met buurgemeenten Bredene en Middelkerke, en ons profileren als toeristische regio."

Strandtoeristen veranderen bij slecht weer in stad- of attractie-toeristen en daarom moet er echt geïnvesteerd worden in innovatie en het uitbouwen van attracties die in alle weersomstandigheden aantrekkelijk zijn. City-trips waren nooit zo populair als voorheen maar dan wel voor bestemmingen die unieke belevingen aan te bieden hebben of een internationale uitstraling hebben. 

Eén van de tendensen waar we op kunnen inspelen is de stijgende populariteit van het funshoppen, zowel bij toeristen als bij inwoners. Daarom moet er werk gemaakt worden van een breed winkelaanbod waarbij een gezonde mix van ketens en kmo's bijzondere aandacht geniet. Er komen steeds meer ketens bij, terwijl het aantal kmo's daalt en het aanbod steeds minder origineel dreigt te worden.

Rudy Blomme: "Tevens willen wij een warme oproep doen naar de ondernemers in onze stad om te investeren in merchandising, typische Oostendse souvenirs die verwijzen naar de geschiedenis van de stad of grote figuren zoals James Ensor of Marvin Gaye. Dergelijke "branded" producten hebben een interessant na-effect: het zijn producten met een verhaal die de herinnering helpen te bewaren en in die zin zorgen voor herhalingsbezoek. Het ontbreken van deze merchandising is echt vreemd gezien de rijke geschiedenis die onze stad heeft."

Naast het volgen van tendensen moet er ook rekening gehouden worden met maatschappelijke veranderingen die gevolgen hebben inzake toerisme.

Johan Seynaeve: "Ook de vergrijzing heeft een onmiskenbaar effect op de vakantiemarkt. Senioren zijn tegenwoordig vitaler en gewend om regelmatig op vakantie te gaan, maar ze hebben andere wensen inzake voorzieningen, zoals gezondheid, comfort en veiligheid."

Het harde werk van Toerisme Oostende verdient alle lof maar we moeten dus hoger durven mikken en de toeristen zaken aanbieden die ze elders nauwelijks of niet kunnen vinden. Toeristen willen iets beleven, zien, ruiken en voelen.