Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Niet nog een Oosterweelstudie op kosten van de belastingbetaler

26/04/2012 15:55 - Persbericht

In alle stilte heeft de BAM bij het Nederlandse ingenieursbureau Grontmij een nieuwe studie besteld naar de haalbaarheid van de Oosterweelverbinding, vooral met betrekking tot de werken op Rechteroever. Vlaams volksvertegenwoordigers Ivan Sabbe en Jurgen Verstrepen vinden het ongehoord dat men hiermee de belastingbetaler nogmaals op kosten jaagt voor studies en ontwerpen voor werken waarvan niet eens zeker is dat ze zullen kunnen worden uitgevoerd.

BAM heeft de tijdelijke handelsvereniging ROTS aangesteld om het gedeelte van de Oosterweelverbinding op de rechteroever te ontwerpen. De Vlaamse regering wacht ondertussen nog altijd op de goedkeuring van Europa om het bouwconsortium Noriant het eerste deel van de Oosterweelverbinding te laten uitvoeren.

Ivan Sabbe: "De kans is groot dat de Europese Commissie nooit haar toestemming zal geven voor het project, omdat de aanbestedingsprocedure opnieuw gestart zal moeten worden. Ondertussen blijft de Vlaamse regering de plannen toch verder uitvoeren en kosten maken die mogelijks verloren zijn als Europa de overeenkomst tussen de Vlaamse regering en Noriant weigert. "

Jurgen Verstrepen:  "De studiekosten voor de Oosterweel zijn al opgelopen tot meer dan 120 miljoen euro. Daarenboven hangt de Vlaamse regering ook nog steeds een mogelijke schadevergoeding van 1,3 miljoen euro boven het hoofd, als het bouwconsortium Noriant de Oosterweelverbinding niet mag bouwen. We moeten ons nu toch niet nog eens verbinden aan een nieuw studiebureau op het gevaar af dat we opnieuw op een schadevergoeding lopen."

Ivan Sabbe: "In september 2010 werd beslist om de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) op korte termijn af te bouwen, maar meer dan anderhalf jaar later blijft de BAM nog steeds als volwaardige partner verschijnen in de organisatie van het Oosterweelproject, want nu blijkt dus dat zij nog een belangrijk contract hebben afgesloten."

Het contract tussen BAM en Grontmij loopt over zes jaar: twee jaar voor de studie en het bestek, vier jaar voor de uitvoering van het project.

Jurgen Verstrepen: "De Vlaamse regering houdt de Antwerpenaar en bij uitbreiding alle Vlamingen aan het lijntje door ze nu te doen geloven dat de Oosterweel in 2018 klaar zal zijn. Het politiek gekissebis en het ontbreken van een maatschappelijk draagvlak voor het BAM-tracé, hebben de Vlaamse regering ertoe bewogen om het dossier over de verkiezingen van 2012 en 2014 te tillen. We blijven dus steken in studies en ontwerpen, maar ondertussen blijft het verkeer in en rond Antwerpen maar in de soep draaien."

Ivan Sabbe: "Het zal nog minstens 5 à 6 jaar duren eer men begint aan de bouw van de Oosterweelverbinding, en dus aan een langetermijnoplossing voor het mobiliteitsprobleem in en rond Antwerpen. Daarom pleit ik er voor om pragmatisch te werk te gaan en duizenden auto's elke dag weer uit de file te halen door de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Dat kan met een jaarlijkse budgettaire kost van om en bij de 11 miljoen euro per jaar tot 2037."