Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Lijst Dedecker brengt 'Economisch Motivatieplan' uit. 'Er is werk aan de winkel' (Nieuwsblad, 23/01/2012)

23/01/2012 17:58 - Verschenen

Lijst Dedecker heeft een 'Economisch Motivatieplan voor Oostende' klaar dat deel uitmaakt van het beleidsplan dat de partij op 1 mei 2012 zal voorstellen. Met het plan wil LDD de lokale economie nieuw leven inblazen.

'Het is van cruciaal belang dat de koopkracht in onze stad opnieuw verhoogd wordt en de voorstellen uit ons Economisch Motivatieplan moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van het winkelaanbod en de diversiteit in de detailhandel voor een gezonde mix zorgen', zegt Rudy Blomme. Lijst Dedecker wijst op de kwaliteit en de diversiteit van het winkelaanbod als bepalende factor voor de aantrekkingskracht voor een brede groep bezoekers. Kim Van de Weghe: 'De grote ketens opteren doorgaans voor de grote winkelstraten. Daarom moeten de aanloopstraten, zoals de Ooststraat, en het zwerfmilieu (straatjes en steegjes met bijzondere winkeltjes, nvdr), zoals de straten en pleinen rond de Kapellestraat ruimte bieden aan kleinschaligheid en kmo's, maar ook fungeren als broedplaats voor specialisatie'', zegt Kim Van de Weghe. 'De grote ketens zijn uiteraard ook belangrijk voor de stad en bieden op hun manier een meerwaarde. We moeten er ons wel bewust van zijn dat deze ketens steeds selectiever zullen worden en zich beperken tot tien à twintig grote vestigingen in de beste winkelsteden. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we als bestuur innovatief en flexibel inspelen op nieuwe trends zodat Oostende minimaal in de top vijf van beste, en niet noodzakelijk grootste, winkelsteden in Vlaanderen komt te staan'. Lijst Dedecker vraagt in het 'Economisch Motivatieplan' ten slotte ook aandacht voor basisvoorzieningen als toiletten en fietsstallingen en voor het oprichten van een pakjesdepot. ' Het systeem van een pakjesdepot bestaat al in pretparken waar je de gekochte goederen op het eind van de dag komt ophalen op een bepaald punt. Deze service zal zeker in goede aarde vallen bij de klanten en het zou een primeur zijn waar Oostende mee kan uitpakken', besluit Rudy Blomme