Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Opinies

Lijnen met De Lijn

26/04/2009 13:35 - Opinie

De Lijn moet dringend gaan lijnen. Dat stelt Mathias Danneels in een opiniestuk.

"Mevrouw Lieten, de nummer één van De Lijn, runt een bedrijf dat meer dan 80 procent van zijn middelen krijgt en zelf niet moet verdienen. Dan wil een realistische kijk op ondernemen er wel eens bij inschieten."

(...)

Van de week weer een paar keer vastgezeten. Niet alleen in het verkeer maar ook op het openbaar vervoer, of een combinatie van beide.

Woensdag carpoolden we met een drietal oudere jongeren richting Vorst-Nationaal alwaar de Heer genaamd Bob Dylan ten dans zou spelen. Ruim op tijd in Antwerpen vertrokken riskeerden wij alsnog diens blijde intrede te moeten missen. Behalve de ring zat ook het centrum van onze mismeesterde hoofdstad potdicht. Wieletje voor wieletje richting Zuidstation schuifelend, nam onze ergernis hand over hand toe, hoewel in een opgewekte staat van dienst thuis vertrokken. Ter ere van tram en bus heeft een of andere blinde planoloog/architect ter hoogte van dit belangrijke station in de hoofdstad van Europa voor een flessenhals vol stilstaande auto's geopteerd!

Dat het surrealisme in België goed gedijt is wijd en zijd bekend, dat zelfs het verkeersdenken van onze beleidsmakers erdoor is aangestoken, is een minder prettige bijkomstigheid. Een dag of wat later is het weer ergernis troef, niet in de auto maar op de tram in mijn woonstede Antwerpen.

Heel kort: ik wil graag het openbaar vervoer gebruiken maar ik wil daar ook voor worden beloond, met een kortere reistijd als het even kan. Niks van. Opnieuw zat ik op weg naar een afspraak muurvast: verkeerslichten op groen laten twee (2!) auto's per keer vertrekken waardoor de tram domweg stil moet blijven staan.

Ook dat is surrealisme: De Lijn jubelt, kraait en claimt 1 miljard euro belastinggeld maar slaagt er niet in om mij binnen een redelijke spanne tijds van a naar b te brengen in Vlaanderens grootste en economisch belangrijkste stad.

Qua gulzigheid kent dit obese overheidsbedrijf zijn gelijke niet. Alsof alles reeds in kannen en kruiken is, communiceerde bevoegd minister Van Brempt (SP.A) dat De Lijn de komende jaren nog eens 800 kilometer nieuwe sneltramlijnen en 16 nieuwe lijnen op bestaande sporen wil realiseren. Dat deze late aprilgrap/verkiezingsstunt door het Vlaamse parlement niet werd gesmaakt, hoeft geen betoog.

Nog erger is dat in Vlaamse kranten een advertentie verscheen - gehandtekend door o.a. alle Vlaamse gouverneurs en een zwik syndicale bobo's - die zich resoluut achter de politieke marketingstunt van La Van Brempt leek te scharen: volksverlakkerij.

Maar de hoofdvogel van de week, de oppergaai werd afgeschoten door mevrouw Lieten, de nummer één van De Lijn en eveneens behorend tot de club der rode kameraden, partij die alles wat beweegt en niet beweegt in dit land in handen heeft. Want, niet alleen De Lijn is een filiaal van de SP.A, ook de NMBS kleurt rood en onze nationale luchthaven is door een socialist aan buitenlandse investeerders verkocht.

Voor mevrouw Lieten is het zo simpel als water pompen in een tenen mand: pak de mensen hun bedrijfswagen af en ze zullen niet anders kunnen dan zich per collectief transport te verplaatsen.

Jawel, Lenin leeft! Lietens marxistische vlucht vooruit ontlokte Luc Van der Kelen, commentator van Het Laatste Nieuws een pittige vergelijking. Lieten volgt het spoor van de Roemeense dictator Ceauscescu, stelt lvdk: als de Roemenen geen zin hebben om in een stalinistische woontoren in Boekarest te gaan zitten, geef dan opdracht de dorpen op het platteland af te branden. Dat Lieten naliet te melden dat ze zelf over een dienstwagen beschikt, kijken we door de vingers.

Veel erger is dat deze passionara van De Lijn niet schijnt te weten dat de bedrijfswagen voor talloze ondernemingen de enige uitweg is om goede medewerkers marktconform te verlonen: een andere vorm van 'opslag' vloeit quasi integraal naar de RSZ en de belastingen.

Maar goed, Lieten runt een bedrijf dat meer dan 80 procent van zijn middelen krijgt en zelf niet moet verdienen, dan wil een realistische kijk op ondernemen er wel eens bij inschieten.
Het ware beter dat De Lijn zichzelf eens grondig zou doorlichten (zin en onzin van gratis, belbus, nachtbus, fuifbus, lege bus en dies meer) alvorens de hardwerkende Vlaming manu militari uit zijn auto te ranselen.

De Lijn moet eerst maar eens leren lijnen.

(c) Mathias Danneels