Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

LDD wil dat er snel werk wordt gemaakt van de tweede zeesluis in Terneuzen

27/01/2011 16:26 - Persbericht

Woensdag 12 januari raakte bekend dat Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits een akkoord heeft bereikt met haar Nederlandse collega, Melanie Schultz van Haegen. Vanaf nu wordt er enkel nog onderhandeld over een nieuwe grote zeesluis in Terneuzen. Deze nieuwe grote zeesluis is noodzakelijk voor de verdere groei van de Gentse Zeehaven, een haven die ervoor zorgt dat elke dag 70 000 mensen een job hebben. De nieuwe zeesluis zou in gebruik moeten genomen worden tegen 2020. De grote zeesluis is absoluut noodzakelijk wil de Gentse Zeehaven grotere schepen aankunnen. Dankzij deze grote zeesluis zal de haven schepen kunnen ontvangen die tot 366 meter lang zijn, 49 meter breed en 15 meter diep, waar dat vandaag maar 265, 37 en 12,5 meter is.

Vlaams Volksvertegenwoordiger Patricia De Waele (LDD): "Persoonlijk ben ik heel tevreden dat de er een begin van akkoord is tussen de Vlaamse en de Nederlandse Regering. Een nieuwe zeesluis is absoluut belangrijk voor de haven van Gent, voor de bedrijven vooral voor de tewerkstelling. Ik hoop dat de minister inziet dat er geen tijd te verliezen is."

Patricia De Waele: "Wel zie ik een paar knelpunten die niet over het hoofd mogen gezien worden.
1) De diepgang van het kanaal is vandaag slechts 13,5 meter, dus ruim onvoldoende voor de grote schepen. Men zal dus grote baggerwerken moeten uitvoeren om schepen die een diepgang van 15 meter hebben te kunnen ontvangen.
2) Daarnaast stelt er zich ook een probleem met de tunnel in Zelzate onder het kanaal Gent-Terneuzen, die niet diep genoeg gelegen is."

Schepen met een grotere diepgang zullen dus de haven van Gent nooit kunnen bereiken, zonder bijkomende investeringen ter hoogte van de tunnel van Zelzate en zonder drastische uitdiepingswerken aan het kanaal Gent-Terneuzen. Men zal de diepgangbeperkingen enkel kunnen opvangen door de grote schepen te lichten in de Put van Terneuzen, dus alvorens ze de tunnel in Zelzate bereiken.

Patricia De Waele: "Dit zal ook tijd en geld kosten. De tweede zeesluis is nodig om grotere schepen toe te laten, maar anderzijds moeten ze halverwege het traject terug overgaan naar kleinere schepen om de haven van Gent te kunnen bereiken. Ik ondervraag deze namiddag minister Crevits of ze rekening zal houden met deze knelpunten en of ze een strikte timing kan meedelen zodat bedrijven nu al kunnen plannen."

Reacties op "LDD wil dat er snel werk wordt gemaakt van de tweede zeesluis in Terneuzen"

Vernaeve Jozef
29/01/2011 07:49
Blij toch dat men eindelijk na zovele jaren en nadat zowel Zeebrugge als Antwerpen reeds voldoende hebben gekregen, wij nu eindelijk ook aan de beurt komen.

In feite een echte schande, want de Van Damme sluis in Zeebrugge - 125.000 ton - had toen zij gebouwd werd allang in Gent moeten zijn. Maar ja via de wafelijzer politiek van deze bananenrepubliek is dat als alibi gebruikt om Zeebrugge een grotere achterhaven te geven, die by the way vooral de trafiek van Antwerpen en Gent heeft afgeroomd . Ondertussen is dan samen met de LNG terminal, en die was wel voorzien voor Zeebrugge, er een machtige open voorhaven in volle expansie, zodanig dat nu de Zeemacht in de weg ligt . Ze kunnen die nu weer verhuizen terug naar Oostende die ook bezig is aan zijn alibi uit te werken voor de bouw van de windmolens op volle zee - daarna zal de rechteroever dan dienen om weer de marine te verhuizen, en zo blijft het werk in het land op de kap van de brave belastingbetaler.

Dus die sluis voor Gent had er allang moeten zijn en nu maar hopen dat ze ons niet alleen een sluis geven en dan alles laten zoals het is .

Terecht is de opmerking van Patricia dat ook het ganse kanaal tracé moet worden mee aangepakt

De kaaien van Kluizendok en Rodenhuyzedok zijn reeds voorzien voor schepen tot 18.m en wij merken ook op dat het Gentse havenbedrijf zwaar zelf betaald om die investeringen te dragen, wat wij van Antwerpen en Zeebrugge niet kunnen stellen,

Wij zullen dus zowel de brugdoorgangen van Sluiskil, Sas van Gent in Nederland en Zelzate + die verdomde tunnel moeten vervangen want het is anders een maat voor niets als wij een zeesluis hebben zonder die aanpassingen.

Verder zal men toch moeten zien dat men tegen 2015 klaar is met dat project want Mittal Gent zal dan beslissen of het zijn staalfabriek in Gent open houdt .

Voor Gent is er dus serieus werk aan de winkel om deze investering rendabel te maken en ja dit moet het sluitstuk worden van de Parijs Noord verbinding van de binnenvaart.

Wij moeten in Gent dan zeker zorgen dat wij de trein van de containervaart niet missen en zorgen dat we industrieterreinen vernieuwen voor havengebonden trafieken.

Evergemsluis is ontdubbeld , Er moet dus tegen 2015-2020 zeker voorzien worden in een aangepast gabariet zodat de duwvaart kan werken tot in Zeebrugge en Antwerpen maar ook via Gent . Deze zeesluis in Terneuzen is daar de aanzet van, en de Hollanders willen zeker ook een veilige doorgang en aansluiting op dat parijs noord gabariet. .
De ganse spoor en wegeninfrastructuur zal hierdoor ook zeker moeten worden aangepakt .

Er is nog een hoop werk aan de winkel en de vraag is zal er genoeg geld en bedrijfsacitiviteit zijn om dit land welvaart te geven? Als we gaan boedelscheiden dan zou het wel eens kunnen andere koek worden, want onze waalse vrienden zullen de factuur van de boedelscheiding, zoals zoveel andere dingen naar ons doorschuiven. En de bruxellois die denken maar alleen aan zich zelf en sturen ook hun facturen door.

Hadden we onder Willem van Oranje gebleven dan hadden we in 1968 nooit die kleine sluis gehad maar dezelfde als de Zandvliet sluis, maar ja wij hebben jaren de eerste ministers geleverd en wij moesten absoluut zorgen pour la belgique à papa.

De toekomst zal raad brengen en ja Gentenaars zijn gewoon van hard te werken en altijd maar te moeten op hun honger blijven zitten.
Wat de bruggen betreft, denk ik dat we inderdaad deze beter vervangen door nieuwe tunnels op een diepte van meer dan 20 m. De firma Denys uit Gent heeft daar zeker zeer moderne technologie voor om die tunnels snel te kunnen bouwen.

Maar hebben we in deze allesverbrassende staat nog geld voor zo grote investeringen ?

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*