• Contacteer ons
  • Pers & Communicatie
  • Sitemap
  • Vacatures
  • Home
  • Actueel
    • Persberichten
    • Opinies
    • Interviews
    • In het parlement
    • In het nieuws
    • Toespraken en presentaties
    • Verschenen
    • LDD in de kijker
    • Open brief
  • Videotheek
    • LDD in het Vlaams Parlement
    • LDD in de Kamer van Volksvertegenwoordigers
    • LDD in de Senaat
    • LDD in het Europees Parlement
    • LDD op televisie
    • LDD op de radio
  • Lid worden
  • Onze standpunten
    • Van A tot Z
    • 20 renovatiewerken
  • De partij
    • Statuten
  • Blijf op de hoogte
  • Bijlages
    • Bijlages persberichten
    • Publicaties
Home>Actueel>Persberichten
Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

LDD vraagt kostenefficiënt beleid van De Lijn

10/12/2009 18:59 - Persbericht - Mobiliteit - Vlaams

Bij De Lijn is de kostendekkingsgraad, dat is de verhouding tussen de netto-inkomsten en de totale exploitatiekosten, in tien jaar tijd gehalveerd van 32 tot 16 procent.

Dat blijkt uit een studie van consultancybureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) en het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (Vito), die vandaag werd voorgesteld in het Vlaams parlement.

Moniek Denhaen, mobiliteitsexpert LDD: "De Lijn soupeert in haar eentje jaarlijks een slordige 1 miljard euro op om nauwelijks 8% van het personenvervoer voor haar rekening te nemen."  

"Alle openbaar vervoer samen, dat slechts 15% van het personenvervoer omvat, krijgt drie maal meer belastinggeld toegeschoven dan de wegeninfrastructuur waarlangs 90% van het vervoer effectief wordt gerealiseerd. Enig gezond verstand om de zuur verdiende belastingcenten op een rendabele manier te investeren is in dan ook een bittere noodzaak."

Voor LDD moet het percentage van de werkingskosten van De Lijn, dat door Vlaamse subsidies wordt gedekt, minimaal tot onder de 75% dalen.

Denhaen: "Ondanks de pseudo gratis-politiek zijn de automobilisten de afgelopen tien jaar niet met bosjes op het openbaar vervoer overgeschakeld. Integendeel, de files zijn er alleen maar langer op geworden. Een bewijs dat het openbaar vervoer het private woon-werkverkeer niet kan vervangen."

Privatisering exploitatie

LDD pleit er dan ook voor dat de huidige werking van De Lijn grondig wordt geanalyseerd, geëvalueerd en geheroriënteerd. Zo moet de regering grondig overwegen om de zaak te privatiseren zoals de drie regio's in de vergelijkende studie (Schotland, Zuid-Nederland en de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen) hebben gedaan.

Denhaen: "De studie stelt letterlijk dat de ervaring met de privatisering van de exploitatie in het buitenland heeft geleid tot een sterkere sturing op efficiëntie. Daarnaast moet ook de bezettingsgraad gemonitored worden. Op plaatsen en uren waarop bussen overvol zitten,  moeten er meer bussen ingezet worden. Omgekeerd  moet men durven lijnen afscahffen wanneer ze in hoofdzaak lucht vervoeren."  

Pinguïns en vuurvliegjes

Vandaag kreeg Vlaams parlementslid Peter Reekmans ook antwoord op zijn schriftelijke vraag naar de kostprijs van de imagospotjes die dit jaar op televisie te zien waren (pinguïns en fruitvliegjes).

Peter Reekmans: "Die megalomane luxecampagne kost de belastingsbetaler in totaal een slordige 1,06 miljoen euro. Hoog tijd dat bij De Lijn de tering naar de nering wordt gezet."

Opmerkingen of vragen over dit artikel? Laat het ons weten via onderstaand formulier.

E-mailadres: *
Boodschap: *
 
Lees hier ons privacybeleid

 

*Verplichte velden

Copyright © 2008-2019, LDD
  • Ons privacybeleid
  • Fout melden / Tip(s) om deze website te verbeteren
Webdesign Media Mates