Er zijn dit schooljaar maar 82 leerlingen ingeschreven voor het secundair textielonderwijs. Een historisch dieptepunt, terwijl de sector ondanks de crisis nog veel werknemers nodig heeft.
Voor LDD toont dit aan hoe ver het onderwijs verwijderd blijft van de beroepswereld, en hoe zeer de opwaardering van het BSO en TSO een dringende noodzaak is.
Het watervaleffect
Boudewijn Bouckaert, toekomstig voorzitter van de Commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement (LDD): " In Vlaanderen wordt het beroepsonderwijs nog altijd stiefmoederlijk behandeld, en voor de ouders en de leerlingen vertaalt zich dat in het zogenaamde watervaleffect. Kinderen die in het BSO terecht komen, zijn voor 30 % 'afzakkertjes' van het ASO of TSO. Als de textielopleiding nu onderbezet is, heeft dit alles te maken met het negatieve beeld dat er wordt opgehangen van beroepsonderwijs.
Bovendien worden de leerlingen in het lager onderwijs veel te laat of helemaal niet gestuurd om bewust te kiezen voor TSO of BSO, ook al wijzen hun vaardigheden en talenten in die richting."
LDD stelt ook vast dat het beroepsonderwijs nog steeds ver af staat van de realiteit op de werkvloer. De bedrijfswereld wordt te weinig betrokken bij eindtermen en het inrichten van stages, en het onderwijs houdt te weinig rekening met de noden van de industrie.
Duale systeem in Duitsland
Anne De Baetzelier, ondervoorzitter LDD: "We hebben in Duitsland kennis gemaakt met een ver doorgedreven 'duaal' systeem, dat er op neerkomt dat de leerlingen deeltijds werken in bedrijven en dit combineren met enkele dagen regulier onderwijs per week.
De kinderen leren er de goede arbeidsattitudes, en ook de juiste praktijk met moderne apparatuur. Voor de bedrijven vormt dit een reserve van getrainde werkkrachten, die meteen inzetbaar blijkt. Voor de leerlingen is het een eerste vorm van loonarbeid.
Als we dit systeem in Vlaanderen zouden combineren met een verlaging van de schoolplicht tot 16 jaar, is de kans groot dat de jongeren veel meer gemotiveerd en met een koffer vol praktische kennis op de werkvloer verschijnen.
In Duitsland studeren en werken 79 % van de jongeren van het beroeps in dit duale systeem, in Vlaanderen zijn er slechts 3 procent die met leercontracten werken, wat maar een verwaterde versie is van het Duitse model. Daar staat tegenover dat de jeugdwerkloosheid in Duitsland veel kleiner is dan bij ons."