Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Komende winter E313 opnieuw behendigheidsparcours

25/11/2010 18:16 - Persbericht - Mobiliteit - Peter Reekmans

De E313 blijft nog een winter langer een lappendeken vol putten. De in het voorjaar herhaalde beloften van Minister van Mobiliteit Hilde Crevits om werk te maken van het oplijsten van de voorbije winterschade, evenals een structureel herstelplan naar voren te brengen, blijken, met ingang van het nieuwe winterseizoen, uiteindelijk slechts loze beloften geweest te zijn. Door deze aanhoudende schade van het Vlaamse wegdek komt nu niet enkel meer de veiligheid van de automobilist in gedrang, maar dreigen daarenboven ook de verzekeringspremies de lucht in te gaan.

Het volstond slechts één hevige winterprik om het jarenlange tekort aan wegenonderhoud in al zijn vormen naar boven te brengen. Gaten, scheuren en bulten aan de lopende band; vooral de E313 was een toonbeeld van degradatie. Minister van Openbare Werken Crevits haastte zich dan ook om het beeld van de werkman die putjes met een emmer vulde te doen vergeten door grote - voorlopige gevolgd door structurele - herstellingen aan te kondigen.

Peter Reekmans (LDD), Vlaams Volksvertegenwoordiger: "De 'quick repair' herstellingen van de putten met ZOA-asfalt waren gepland voor de periode december 2009 tot half april 2010. In het najaar van 2010 zouden grote deeltrajecten van de E313 vervolgens een grondigere aanpak krijgen. Ondanks deze beloften blijkt nu dat de automobilisten nog een winter langer zullen moeten uitblinken in behendig rijden; de grondige opknapbeurt is nu immers verschoven naar het voorjaar van 2011 omdat de administratieve en goedkeuringsprocedures die het herstelplan in uitvoering moesten brengen niet tijdig afgerond geraakten."

In haar septemberverklaring beklemtoonde de Vlaamse regering dat zij prioritair werk zou maken van een verminderde procedureregelneverij, maar dit zoveelste uitstel van dringende wegenwerken bewijst voor LDD dat dit voornemen althans niet gerealiseerd wordt.

Peter Reekmans: "Het is een pure schande dat men meer dan een jaar nodig heeft om zelfs nog maar de procedure voor wegenwerken rond te krijgen. En dan is er nog geen meter van de geplande werken uitgevoerd. Een budget van 6 miljoen euro was daarvoor voorzien. De kans is groot dat de regering dit bedrag nu uit zal dienen te keren voor het stijgende aantal schadeclaims ingevolge beschadigingen aan voertuigen veroorzaakt door kapotte wegen. Dit jaar alleen al werden er voor 1,5 miljoen euro aan zulke schadeclaims ingediend. Tengevolge daarvan plannen de verzekeringen bovendien een verhoging van de autoverzekeringen. Automobilisten worden in dit land uitgeperst als citroenen maar worden voor het overige met loze beloften de hobbelweg opgestuurd."

Reacties op "Komende winter E313 opnieuw behendigheidsparcours"

vernaeve jozef
26/11/2010 11:56
zolang de politiek zich blind laat leiden door verkeersdeskundigen die overtuigd zijn dat auto en wegverkeer moeten gesaneerd worden, zolang zal dit als een wondermiddel de boel in de soep doen draaien. ik geloof dat de politiek net als in energiebeleid vooral haar eigenbelang nastreeft, en dat ligt blijkbaar niet in het vlot verkeer waarbij de economie meer rechten heeft dan de grote staatsmonopolies van spoorweg en openbare werken, waarbij de politiek steeds op de eerste rij zit voor de beheer postjes. Enige echte oplossing - multimodaal vervoer en vooral economie en ecologie verzoenen in functie van vlot verkeer. MINDER DESKUNDIGE EN MEER GEZOND VERSTAND - wij hoeven geen groene geloofsbelijdenis welke uiteindelijk het verkeer hopeloos vast rijdt ! wel echte zuinige oplossingen met eerbied voor het leefmilieu
Jens Samson
26/11/2010 11:25
Dat wordt leuk als je dan achter een toerist vastzit die maar 30 per uur rijdt omdat hij de omgeving aan het bewonderen is.
Waarom worden zulke ingrijpende en slechte beslissingen zomaar door iedereen zijn strot geramd ?
O ja, natuurlijk, als er maar 1 rijstrook meer ligt gaat de snelheid natuurlijk omlaag tot 70 of 50 en kunnen er nog wat meer flitspalen gezet worden zodat de kassa weer wat gevuld wordt.
Vandenbroucke Gerard
26/11/2010 07:23
ja op de kust baan word geld met hamers gebroken ,overal waar er nog 2 rijvakken waren komt er nu 1 vak en alle perron's voor de tram worden uitgebreid alsof er een vloetgolf van mensen ineens de tram gaan , dit budjet zou beter gebruikkt worden om slechte banen goed te maken in plaats van goeie banen slecht te maken

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*