Voor Lijst Dedecker (LDD) is het duidelijk dat de werkloosheidsuitkeringen in tijd beperkt moeten worden tot maximum 24 maanden. “In Henegouwen werken 16.000 Franse grensarbeiders terwijl de provincie bijna 90.000 onmiddellijk inzetbare werklozen telt,' stelt Martine De Maght, volksvertegenwoordiger van LDD. “50.000 daarvan zijn reeds meer dan twee jaar uitkeringsgerechtigd werkloos.” De maandelijkse kostprijs aan werkloosheidsuitkering voor deze groep bedraagt 65 miljoen euro. “Niet alleen door de minimumlonen te verhogen, maar vooral door de werkloosheidsuitkering in tijd te beperken kan men werklozen echt activeren,” besluit ze.
De recentste cijfers van de Franse grensarbeiders actief in België werden deze week bekend gemaakt. In 2006 werkten er in totaal 27.882 Franse grensarbeiders in België. Opvallend is het grote aantal dat in de provincie Henegouwen aan de slag is: ruim 16.000. Bijna een verdubbeling t.o.v. 1999 toen er 8653 aan de slag waren.
De Maght: “En dat terwijl Henegouwen een van de hoogste werkloosheidspercentages kent van België. Op dit ogenblik zijn er bijna 90.000 werklozen in die provincie die onmiddellijk inzetbaar zijn.”
Voor LDD is het duidelijk dat het huidige activeringsbeleid faalt. Het voorstel dat minister Milquet gisteren lanceerde om de werklozen vlugger uit te nodigen bij de arbeidsbemiddelingsdiensten is voor LDD dan ook niet voldoende.
De Maght: “Men spreekt van “een uitnodiging”, “een onderhoud” - kortom, weer eens de zachte methode - maar het enige wat echt functioneert is de werkloosheidsuitkering in tijd beperken. Dat is de stok achter de deur die de overheid nodig heeft om de activiteitsgraad op te trekken. Waarom denkt u dat al die Fransen bij ons willen werken? Omdat de Franse VDAB beter werkt? Neen. Omdat de werkloosheidsduur in Frankrijk in tijd is beperkt.”
Die bedraagt in Frankrijk normaal 12 maanden. Onder een aantal strikte voorwaarden verlengbaar tot maximaal 23 maanden.
Franstalige politici liegen als ze beweren dat het mobiliteitsprobleem aan de basis ligt waarom weinig Walen in Vlaanderen werken.
“Het is natuurlijk mediageniek om vanuit Henegouwen met het openbaar vervoer West-Vlaanderen proberen te bereiken. Maar de lage activiteitsgraad ligt in eerste instantie aan de lakse houding van de overheid. Of kent Henegouwen soms ook een mobiliteitsprobleem?” vraagt De Maght zich retorisch af.