Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Halveren van E40 is Brusselse waanzin

09/09/2010 10:33 - Persbericht - Mobiliteit - Brussel

Brussels Minister-president Picqué heeft aangekondigd dat het Brusselse Gewest het gebied E40-Leuvensesteenweg en Reyerslaan wil herinrichten. Daarbij zou de E40 vanaf Kraainem herleid worden van 6 naar 3 rijstroken. In de plaats daarvan komt een groene laan voor bussen en fietsers. "Dat plan is je reinste Brusselse waanzin", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Peter Reekmans (LDD).

"Vandaag zijn er werken op de E40 en we ervaren meteen wat er met de verkeersdoorstroming gebeurt wanneer het aantal rijvakken wordt verminderd. Een halvering van het aantal rijvakken betekent dat de 180.000 Vlaamse en Waalse pendelaars die de ochtendspits richting Reyerscomplex trotseren, nog heel wat langer mogen aanschuiven."

"Het houdt ook in dat de files zeker zullen uitlopen tot Sterrebeek, op nauwelijks 4 kilometer, waardoor de doorstroming richting Ring en E19 wordt lamgelegd met extra verliestijden voor personen- en goederenvervoer als gevolg. Bovendien zullen ongeduldige chauffeurs niet nalaten via sluipverkeer in de aangrenzende gemeenten, een snellere oplossing te zoeken."

"Het Brusselse Gewest moet leren dat mobiliteit de grenzen van het gewest overschrijdt en dat het dus niet raadzaam is om dergelijke ingrijpende maatregelen, zonder overleg met de andere gewesten, als een voldongen feit op tafel te leggen. Op de dag van vandaag is een (te) belangrijk deel van de werkgelegenheid geconcentreerd in Brussel."

"Brussel nog ontoegankelijker maken voor de autopendelaar betekent dat werknemers, voor wie het openbaar vervoer geen alternatief vormt, nog moeilijker op hun werkplek zullen geraken. Bedrijven hebben bovendien ook moeite om personeel te vinden precies door de moeilijke toegankelijkheid van Brussel. Geen wonder dat een aantal bedrijven op termijn verhuizen naar de rand van het Brusselse Gewest, of daarbuiten. Dan zullen de kopstukken van het Brusselse gewest weer een alternatieve manier moeten zoeken om aan hun inkomsten te geraken."

"Waar blijven de haalbare vervoersalternatieven voor de pendelaar? Waarom draait het Gewestelijke Expresnet nog steeds niet op volle toeren", vraagt Reekmans zich af, "en waar blijven voldoende grote en veilige Park & Rides waar de pendelaar eventueel zijn voertuig kan achterlaten? Het wordt tijd dat de Brusselse politici zich niet beperken tot charmeoffensieven richting lokale bewoners maar beseffen dat de rol van Brussel als hoofdstad van het land en van Europa inhoudt dat ze optimaal bereikbaar moet zijn."

Reacties op "Halveren van E40 is Brusselse waanzin"

Nog geen reacties.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*