Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Files compenseren via verkeersbelasting

14/10/2010 14:20 - Persbericht - Mobiliteit

Gebruikers van het openbaar vervoer hebben recht op een compensatie wanneer hun trein of bus ernstige of herhaaldelijke vertraging oploopt of zelfs door staking niet rijdt. De automobilist daarentegen betaalt eveneens aan de overheid om vlot en veilig te kunnen rijden, maar krijgt in ruil daarvoor een falend mobiliteitsbeleid met monsterfiles op slecht onderhouden wegen. Daarom pleit LDD voor een vermindering van de verkeersbelasting.

De overheid komt haar engagement niet na

Volgens LDD is het meer dan logisch dat gebruikers van het openbaar vervoer een compensatie ontvangen voor de tekortkomingen ingevolge stakingen of een gebrek aan stiptheid. Een abonnement of ticket is immers een soort van overeenkomst, en overeenkomsten dienen nageleefd te worden. Automobilisten betalen ook hun 'abonnement' of 'ticket' aan de overheid aan de hand van allerlei verkeersbelastingen, maar genieten, in tegenstelling tot de gebruiker van het openbaar vervoer, niet van compensaties in geval van hinder. Integendeel, automobilisten betalen zelfs 13 miljard euro per jaar aan taksen en accijnzen waarvan 1,38 miljard euro enkel al ingevolge de verkeersbelasting.

Peter Reekmans: "Automobilisten staan jaar na jaar, dag in dag uit in files op wegen boordevol putten. Zij verliezen daardoor tijd en geld, doordat ze onder meer extra brandstof verbruiken, waarmee ze de schatkist nog eens extra spekken aan de hand van BTW en accijnzen. Omdat de overheid als mobiliteitsbehoedster haar overeenkomst met de automobiele burgers niet nakomt, hebben die burgers, net zoals de gebruikers van het openbaar vervoer, recht op een compensatie. Dit kan perfect in de vorm van een reductie op de verkeersbelasting. Het kan immers niet langer dat automobilisten beschouwd worden als fiscale melkkoeien met het karakter van brave schapen die zich jaar na jaar gewillig moeten laten scheren! Alles heeft een grens, ook het geduld van de automobilisten."

20% minder verkeersbelasting

Vlamingen zitten dagelijks gemiddeld bijna anderhalf uur in het verkeer. Dat staat niet in verhouding tot de kleine oppervlakte van ons land. Naast het tijdverlies, de vermoeidheid en de stress die ermee gepaard gaan, hebben die verplaatsingen niet alleen een intrinsieke kostprijs, maar ook een kostenplaatje dat te wijten is aan het fileleed. Een verloren uur in de file kost voor een personenwagen gemiddeld 8 tot 10 euro en 45 tot 50 euro voor een vrachtwagen.

Peter Reekmans: "Ook al zouden we in de huidige omstandigheden beter niets betalen, willen we niet gretig zijn, en vragen daarom een reductie van 20% op de jaarlijkse verkeersbelasting zolang er geen sprake is van kwalitatief aanvaardbare wegen en relatief vlotte verkeersdoorstroming."

Reacties op "Files compenseren via verkeersbelasting"

Jos Vernaeve
15/10/2010 10:13
Akkoord met deze stelling, maar fundamenteel blijf ik overtuigd dat het rekeningreden de enige echte eerlijke oplossing is . Schaf alle accijnzen en belastingen af en vervang die door een vaste kilometerprijs, zo zal iedereen echt zijn last betalen in de mate dat hij gebruikt .

Rekeningrijden is de enige eerlijke oplossing,

groeten

jos
Ivan
15/10/2010 09:08
Als de verkeersbelasting per provincie zou opgehaald worden dan zijn de provincies misschien zelf bij machte om hun eigen wegen beter te onderhouden. Nu vloeit alles samen in één grote pot en worden de investeringen ongelijkmatig verdeeld. Vooral in Antwerpen is het schrijnend. Er zijn zelfs bepaalde wegen waar je Uw auto op stuk rijd als je niet goed oplet. Ook is Belgie een land welk er in slaagt om op 1 vierkante meter 3 verschillende soorten wegdek te gebruiken (asfalt, kasseien, klinkers) en duwen ze er nog vlug, vlug een rioolputdeksel tussen.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*