Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

"Elektrische auto is goed voor je portemonnee" (Het Belang van Limburg, p. 4, 13/09/2012)

13/09/2012 08:20 - Verschenen

Lode Vereeck (LDD) zIet toekomst In elektrIsche auto

BRUSSEL - "De elektriche auto is dé toekomst, wegens goed voor het milieu en goed voor je portemonnee." Dat zegt Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD). "Voorwaarde is wel dat de overheid investeert in oplaadinfrastructuur en in de ontwikkeling van inductiesystemen waarbij je batterij tijdens het rijden en parkeren wordt opgeladen."

"De auto is een uiterst makkelijk en comfortabel vervoermiddel. Maar autorijden veroorzaakt ook luchtvervuiling en geluidsoverlast. En plannen voor nieuwe wegen zorgen steevast voor maatschappelijk protest", zegt Lode Vereeck.

"De elektrische wagen biedt een oplossing voor de milieuproblemen, maar zou te duur zijn. Niets is minder waar. Bij officiële instanties heb ik cijfers opgevraagd, en uit mijn berekeningen blijkt dat elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op benzine, en nauwelijks duurder dan rijden op diesel (zie tabel hieronder, nvdr). Naarmate de diesel- en benzineprijzen stijgen, kan elektrisch rijden je toch honderden euro's per jaar besparen."

Eenmalige kosten Benzine Diesel Elektrisch
Aankoop auto incl. belastingvermindering 20.250,00 22.500,00 18.305,00
Thuislaadinfrastructuur incl. belastingvermindering 0,00 0,00 750,00
Belasting op Inverkeerstelling (BIV) 271,37 396,29 0,00
Jaarlijkse Kosten (15.000 km)      
Leasing batterij 0,00 0,00 1.152,00
Brandstofverbruik 1.748,08 1.053,56 516,38
Onderhoud 786,94 807,08 559,31
Verzekering 774,74 774,74 742,64
Verkeersbelasting 263,87 221,50 75,77
Totale jaarlijkse kosten over 10 jaar 3.573,63 2.856,88 3.046,10

 

Handje contantje
Voor zijn berekeningen heeft Vereeck de Renault Fluence gekozen. "Omdat dat de enige doorsnee gezinswagen is die naast een diesel- en benzinemodel, ook een elektrische variant heeft", aldus Vereeck. "Wat erg opvalt is de grote belastingvermindering bij de aankoop: het gaat om 30 procent van de aankoopwaarde van een elektrische auto, met een plafond van 9.190 euro. Zo kost de elektrisch aangedreven Renault Fluence 26.150 euro. Na belastingvermindering is dat nog 18.305 euro. Voor de thuislaadinfrastructuur - die kost ongeveer 1.000 euro - bedraagt de belastingvermindering 250 euro. En let op: dit geld krijg je handje contantje.

Onmiddellijk dus. Ook de jaarlijkse kosten (brandstof, onderhoud, verzekering en verkeersbelasting) zijn opmerkelijk lager dan bij de benzineof dieselvariant." In zijn berekening hanteert Vereeck de huidige prijzen van elektriciteit (gemiddeld tarief dag/nacht), diesel en benzine. "De leasing van de batterij - 96 euro per maand - maakt rijden op elektriciteit nog iets duurder dan rijden op diesel."

Gezien de voor- en nadelen (zie kader onderaan) begrijpt Vereeck dat mensen amper elektrische auto's kopen - slechts 0,15 procent in ons land rijdt elektrisch. "Toch geloof ik rotsvast dat de elektrische auto dé toekomst wordt. Maar dan moet er geïnvesteerd worden in oplaadinfrastructuur. De overheid heeft ook een voorbeeldfunctie en moet de daad bij het woord voegen: eigenlijk hebben alle ministers de morele plicht om met een elektrisch aangedreven dienstwagen te rijden."

Betere technologie
Toch vergt de definitieve doorbraak van elektrische voertuigen verdere ontwikkelingen, vooral op het vlak van batterijtechnologie. "De mogelijkheid om het batterijpakket efficiënt, snel en gebruiksvriendelijk op te laden vormt één van de meest kritische succesfactoren.

Flanders' Drive in Lommel onderzoekt de haalbaarheid, efficiëntie en praktische toepasbaarheid van het inductief laden van elektrische voertuigen, zowel tijdens het parkeren als tijdens het rijden op autowegen. Deze technologie bestaat al voor het laden van trams. Vaststaat dat rijdend opladen dé oplossing is om de beperkte actieradius van elektrische auto's te vergroten. Laten we daar volop op inzetten."

+ Financiële voordelen: belastingvermindering, lagere onderhoudskosten, lagere verbruikskosten, minder verkeersbelasting en vrijstelling van BIV

+ Minder uitstoot van CO2 (opwarming van de aarde) en fijne stofdeeltjes (gezondheid).

+ Grote energie-efficiëntie: een deel van de remenergie wordt opnieuw opgeslagen in de batterij; de motor draait niet wanneer het voertuig stilstaat; en er gaat minder energie verloren aan warmte.

+ Goed recycleerbare batterijen (95 % van metalen kan worden omgezet in nieuwe producten) plus garantie op goed werkende batterij.

+ Veel minder lawaaiproductie.

+ Goedkopere elektriciteit: uit een studie van de CREG blijkt dat de elektriciteitsprijs op de groothandelsmarkt kan dalen als elektrische auto's massaal op de markt komen, met name door het 's nachts opladen van de batterijen.

 

- Laadinfrastructuur ontbreekt: Vlaanderen telt vandaag slechts 200 publiek toegankelijke oplaadpunten. In Amsterdam alleen al staan er meer. Dat is een grote handicap omdat mensen zeker willen zijn dat ze overal geraken met hun elektrische wagen, en dus niet met een lege batterij stilstaan.

- Range anxiety (schrik om stil te vallen): de mensen hebben chrik van de beperkte actieradius van de elektrische wagen. ochtans blijkt uit een rapport van de Bond beter Leefmilieu at 98 procent van de verplaatsingen zich onder de 100 km bevindt (de actieradius van de elektrische Renault Fluence bedraagt 135 km). De jaarlijkse vakantie of een uitstap naar de kust kan niet met een elektrische auto en dat is een groot probleem.

- Te weinig promotie: vaak hebben de mensen geen weet van de voordelen van de elektrische wagen.

- Er is een beperkt aanbod van elektrische wagens.

 
(YL)
© 2012 Concentra