Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Brugpensioen is geen weg naar nieuwe job (Het Belang van Limburg, pag.19, 14/12/2012)

14/12/2012 10:31 - Verschenen

Meerderheid bruggepensioneerden opel vond geen werk

BRUSSEL - Van de werknemers die na de sluiting van Opel Antwerpen in aanmerking kwamen voor brugpensioen, is twee jaar later amper 16 procent aan het werk. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters op een vraag van Vlaams parlementslid Ivan Sabbe (LDD). In het licht van de sluiting van Ford Genk wil Sabbe het stelsel laten uitdoven.

Morgen is het precies twee jaar geleden dat de Opel-fabriek in Antwerpen zijn deuren sloot. Welgeteld 2.591 mensen verloren toen hun baan. Daarvan kwamen er toen 514 in aanmerking voor ontslag via het zogenoemde stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, zoals het brugpensioen tegenwoordig heet.

Uit de cijfers van minister van Werk Muyters blijkt dat er daarvan eind oktober 84 aan het werk waren, amper 16 procent. Van de overige zijn er 318 nog altijd op zoek naar werk (62 procent) en zijn er 112 uit de werkloosheid verdwenen (22 procent).

In het laatste geval gaat het om oudere werklozen en vervroegd gepensioneerden.

Volgens Ivan Sabbe schiet het stelsel volledig aan zijn doel voorbij. "De vakbonden mogen dan al beweren dat het brugpensioen al jaren geen vrijgeleide meer is, de cijfers bewijzen duidelijk het tegendeel.

Dat amper 16 procent van de bruggepensioneerde ex-werknemers van Opel Antwerpen twee jaar na de sluiting opnieuw aan het werk is, toont dat het brugpensioen niet meer is dan een brug naar een echt pensioen." Sabbe hoopt dat hieruit lessen worden getrokken in het licht van de sluiting van Ford Genk.

Begeleiding

Nochtans werden de ex-werknemers van Opel Antwerpen begeleid door de VDAB. Ruim 60 procent van de bruggepensioneerden werd door de VDAB individueel begeleid.

Blijkbaar zonder succes.

Volgens het Vlaams parlementslid zou de ervaring van Opel Antwerpen een les moeten zijn voor Ford Genk. "De vakbonden van Ford Genk hebben hun eisen al lang voor de sociale onderhandelingen duidelijk gemaakt. Zij willen brugpensioen vanaf 50 jaar. Hopelijk stoten we ons geen tweede keer aan dezelfde steen." Volgens Ivan Sabbe komen ruim 1.800 werknemers van Ford in aanmerking.

Volgens Luc Prenen van het ACV is het brugpensioen op zich niet het probleem. "Of je het nu brugpensioen noemt of iets anders, de mensen blijven beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dat die mensen na twee jaar geen werk hebben, ligt aan het feit dat er geen werk is. Men moet de werkgevers stimuleren om vijftigplussers in dienst te nemen."

Alternatief

Ivan Sabbe pleit er voor om het systeem dringend te laten uitdoven maar hij heeft daarvoor wel een alternatief voorstel. "In plaats van het brugpensioen stel ik voor om de opzegvergoeding in het geval van een herstructurering bruto voor netto uit te betalen. Dat betekent dat de werknemers geen rsz-bijdragen of bedrijfsvoorheffing moeten betalen en dat de werkgevers vrijgesteld worden van het betalen van patronale lasten." Volgens Sabbe heeft dit voorstel voordelen. Zo blijven de vijftigplussers beschikbaar voor de arbeidsmarkt maar hebben ze tegelijk ook een financieel extraatje om de periode van werkloosheid te overbruggen.

© 2012 Concentra