Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Bouckaert: ‘Kris Peeters legt interne verdeeldheid binnen de Vlaamse Regering over de hervorming van het secundair onderwijs bloot’

26/11/2012 14:22 - Persbericht

LDD-volksvertegenwoordiger en Voorzitter van de Commissie voor Onderwijs en Gelijke Kansen Boudewijn Bouckaert stelt vast dat Minister-president Peeters zijn Minister van Onderwijs in zijn hervormingsijver terug fluit en hiermee openlijk de interne verdeeldheid binnen de Vlaamse Regering over de hervorming van het secundair onderwijs toegeeft. Door deze interne verdeeldheid werd al veel kostbare tijd verloren en staan we tot op heden nergens in de noodzakelijke verbetering van het secundair onderwijs.

Alle ontkenningen ten spijt, fluit Minister-president Peeters met zijn interview in de Corelia-kranten wel degelijk zijn minister van Onderwijs Smet terug in zijn radicale en nodeloos egaliserende hervormingsijver van het secundair onderwijs. De nota van minister Smet met zijn hervormingsvoorstellen mag terecht in de vuilnisemmer. Maar intussen is kostbare tijd verloren gegaan en staan we tot op heden nergens.

Boudewijn Bouckaert: "Hoewel ik tevreden ben dat hiermee de radicale en nodeloos egaliserende hervormingsdrang van minister Smet afgeblokt is, vind ik het bijzonder pijnlijk dat we vandaag nog nergens staan in de noodzakelijke verbetering van het secundair onderwijs. Minister-president Peeters mag zijn minister dan wel terugfluiten, helaas doet hij geen eigen voorstel tot een gedeeltelijke hervorming van het secundair onderwijs. Er moeten wel degelijk dringend concrete hervormingen gebeuren."

 

Zo ziet Bouckaert ondermeer twee grote problemen die dringend aangepakt moeten worden: de verbetering van de lerarenopleiding en de versterking van techniek en natuurwetenschappen binnen de richtingen van het secundair onderwijs.

 

"Ons secundair onderwijs moet dringend meer aansluiting krijgen met de belangrijke nieuwe ontwikkelingen binnen onze samenleving en met de vraag op de arbeidsmarkt Een versterking van de lerarenopleiding en meer aandacht voor natuurwetenschappen en techniek in ons secundair onderwijs zijn cruciaal voor de instandhouding van onze welvaart en dus van ons welzijn. Hiermee kan niet langer gewacht worden.", zo besluit Boudewijn Bouckaert.