Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Betalen voor sluipverkeer in Edegem

26/11/2010 13:54 - Persbericht

LDD: "Dit is de waanzin ten top!"

In Edegem wil voormalig CD&V-parlementslid Mia Schamphelaere het sluipverkeer uit een van de woonwijken bannen door automobilisten van buiten de gemeente er tol te laten betalen. Camera's voor nummerplaatherkenning, die tot vandaag enkel aangewend werden om criminelen uit het verkeer te plukken, zouden gebruikt worden om de vervoersmiddelen van bewoners en niet-bewoners te onderscheiden. Wie dan niet van Edegem blijkt te zijn, zou een vorm van tol betalen. "Dit is de waanzin ten top" verklaart Moniek Denhaen, mobiliteitsexperte van LDD en provinciaal voorzitter van LDD Antwerpen.

Doordat de Nederlandse regering haar plannen voor rekeningrijden recentelijk verticaal klasseerde, werd ook de Vlaamse regering automatisch gedwongen haar plannen hiervoor op te bergen. Uit interregionaal overleg tussen Vlaanderen, Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest blijkt nu echter dat de Vlaamse regering ter vervanging voor een autovignet zal opteren.

Moniek Denhaen (LDD): "Heeft de tegenwind van de Nederlandse regering deze frustraties bij de CD&V opgewekt? En wil de Edegemse CD&V-fractie rekeningrijden op deze manier toch op kleinere schaal uittesten in de hoop dat andere gemeenten dit later zouden overnemen? Het plan is alleszins pure waanzin. Waarom moet er een onderscheid gemaakt worden tussen eigen inwoners en niet- inwoners? Naast BIV, verkeersbelasting, parkeergelden, taksen en accijnzen op brandstoffen en binnenkort ook een autovignet, gaat men in de gemeenten nog eens extra laten betalen voor het gebruik van straten waarvoor de automobilist al lang en veelvoudig betaald heeft."

Waarom bestaat er zoveel sluipverkeer in Edegem?
Moniek Denhaen: "De oorzaak ligt er in dat de buurgemeenten van Mortsel de gevolgen dragen van het anti-auto beleid van de Mortselse burgemeester Pira (Groen!). Deze maakt het zo moeilijk als mogelijk voor de automobilisten die door haar gemeente moeten rijden. De problemen op de Antwerpsestraat waar twee rijstroken tot één werden herleid, waren nochtans voorspelbaar. Indien men geopteerd had voor een scheiding van autoverkeer en openbaar vervoer met behulp van een ondertunneling van de drukke Antwerpsestraat in Mortsel, had het sluipverkeer doorheen de buurgemeenten voorkomen kunnen worden. Helaas wilde men absoluut doorgaan met het pesten van de automobilist. Ook de opeenvolgende socialistische ministers van mobiliteit hebben zich daar nooit tegen verzet. Als pleister op een houten been en om het politieke gezicht te redden, kondigde voormalig Spa-mobiliteitsminister Van Brempt destijds een studie aan over het sluipverkeer die uiteindelijk niets aan de feitelijke situatie zou veranderen: de moegestreden automobilisten zochten en zoeken nog steeds een oplossing via sluipverkeer doorheen buurgemeenten Edegem, Boechout, Hove en/of Kontich."

Moniek Denhaen: "Bovendien liggen in die gemeenten nu reeds voor lange tijd ook nog diverse wegen open door wegwerkzaamheden, waardoor automobilisten eveneens gedwongen worden om alternatieve routes uit te zoeken. Mevrouw Schamphelaere zou dus beter aankloppen bij haar CD&V-mobiliteitsminister Crevits die er maar niet in slaagt om wegenwerken op zo een manier te spreiden dat omleidingen beperkt blijven. Ook het gebrek aan afspraken tussen aangrenzende gemeenten over wegenwerken zorgt er voor  dat automobilisten in een rits van tijdrovende omleidingen terechtkomen.

 

Wat zijn de gevolgen van dit systeem?
Moniek Denhaen: "Tenzij iemand zijn mobiliteit wil beperken tot de grenzen van zijn gemeenten, zou het overnemen van dit Edegemse systeem van lokaal rekeningrijden door verschillende gemeenten concreet kunnen inhouden dat iedere automobilist bij het doorkruisen van zeven gemeentes, zeven keer tol moet betalen en zeven retributieformulieren in zijn postbus krijgt. Dit voorstel brengt ons terug naar de Middeleeuwen waar stadstollen betaald dienden te worden."

Moniek Denhaen verklaart dat zij het initiatief van Schamphelaere via haar LDD-volksvertegenwoordiger Peter Reekmans bij Vlaams Minister Crevits zal laten aankaarten.

Reacties op "Betalen voor sluipverkeer in Edegem"

Vernaeve Jozef
27/11/2010 10:52
Inderdaad het sluikverkeer wordt gewoon door onze dames (Crevits, Temmerman, Van Brempt) en hun universitaire verkeersdeskundigen herleid toe een speeltuin waar vooral de locale buurtbewoners (kiezers) bijna overal hun speelstraat hebben en dan vooral de LEGE Busjes en trammetjes voorrang geven.

Men maakt van de echte invalswegen voorrangsbanen voor het nutteloos openbaar vervoer dat een fortuin kost en de sukkelaars van auto's en vrachtwagens moeten maar in de file gaan staan op de ring en de autowegen., waarvoor ze dan nog extra een autowegenvignet zullen betalen en nu al genoeg bij betalen. Ondertussen flippen de dames rustig verder en ja straks rijden we aan 30 km /h door de ganse steden, zogezegd in naam van de verkeersveiligheid .

Verzoen nu eindelijk eens verkeersveiligheid met mobiliteit en vooral met zuinig verkeer . Slechts een oplossing : De beoel ernstig aanpakken en dat doet Mevr. Den Haen zeker ! Breng terug de verkeersassen en vooral het netwerk van invalswegen op orde en zorg dat in plaats van baanvakken op te offeren aan de lege bussen en trammen, dat je het geeft aan de nooit aflatende mobiele autos en vrachtverkeer . 70 km /h of 90 km /h op de ringen - 140 km /h op de autowegen en ja ga dan gerust maar naar rekeningrijden voor iedereen maar schaf dan al de rest wel af! en ja Intermodaal vervoer waarbij men vooral de nutteloze CO² uitstoten zoveel mogelijk beperkt .

JIT vervoer dwingen om intermodaal te gaan zodat het nutteloos rondrijden van goederen beperkt wordt - De bedrijven weer verplichten om intermodaal te werken en niet met een zinloze verkwisting zoals ze bij B- cargo en de Lijn doen waar men vooral leeg rijdt.

Maar nee we moeten de dictatuur ondergaan van de groene dames die blijkbaar niet begrijpen dat zuinig en efficient gebruik maken van intermodaal vervoer de enige zinnige oplossing is, in plaats van nu al decennia lang de ganse steden vol te leggen met stomme rondpunten, drempels, tramlijnen, en lege parkings, of is het omdat hen dat geen windeieren legt ? openbare werken en fietspaden etc ..... Ondertussen verziekt men wel het ganse verkeer waar de bedrijven van leven en geeft men de factuur van zijn onkunde door aan de automobilist - Daarvoor hebben we nu verkeersdeskundigen blijkbaar - degelijke gecomputerizeerde verkeersregeling met slimme borden zoals in Duitsland - Nog altijd onbestaande of gewoon embrionaal wegens gebrek aan middelen. WANBEHEER = VERKEERSDESKUNDIGEN

eddy verwimp
27/11/2010 10:38
volkomen mee eens ;
zelfs de snelweg Hasselt Antwerpen zit soms al vast tot Geel ,omdat de gemeenten rond Antwerpen vlot verkeer verhinderen om de voetganger en de fietser te beschermen ??????

Een oplossing is ,

zorgen voor vlot doordaand verkeer in de gemeente rond Antwerpen ,vlot verkeer op de binnenring (overbruggen van de kruispunten )



Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*