Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Opinies

België pro-Europees? In woorden, niet in daden (De Morgen, 21/01/2012)

21/01/2012 12:59 - Opinie

Volgens Derk Jan Eppink doet PS-minister Paul Magnette wat België al jaren doet: Europa negeren als het niet goed uitkomt.

Toen Paul Magnette (PS), federaal minister van Klimaat en Energie, de Europese Commissie bekritiseerde wegens het voorgeschreven begrotingsbeleid, deed hij eigenlijk wat België al jaren doet: Europa negeren als het niet goed uitkomt. Belgische beleidsmakers huldigen zich doorgaans in pro-Europese retoriek maar ze zijn de 'slechtste leerling van de klas'. Zelfs slechter dan eurosceptische landen zoals Groot-Brittannië en Denemarken. Magnette verzet zich tegen de strenge begrotingsdiscipline in de Europese Unie. Hij aanvaardt het weliswaar maar zegt dan: "De marge om te bepalen wat we doen moet vrij zijn. Het is niet omdat Europa iets zegt, dat het zo is. Wie kent Olli Rehn (de supercommissaris voor begrotingsbeleid)? Wie heeft ooit het gezicht van Olli Rehn gezien? Wie weet waar hij vandaan komt en wat hij gedaan heeft? Niemand. Terwijl hij ons zegt hoe wij onze economische politiek moeten voeren." Dat is precies de reden waarom Groot-Brittannië en Denemarken weigerden mee te doen aan de euro. Het zijn bovendien bijna dezelfde woorden als waarmee de Britse eurosceptische politicus Nigel Farage permanent EU-voorzitter Herman Van Rompuy bejegende in het Europees Parlement. Hoe komt Magnette in de Farage-stijl terecht? Hij verzette zich tegen inmenging van de Commissie in de federale begroting die volgens De Standaard (23/12) tot stand kwam met dank aan ex-premier Guy Verhofstadt. "Verhofstadt hielp Di Rupo in het zadel", blokletterde de krant. "Hoe Guy Verhofstadt in 48 uur het land redde." Het begrotingsakkoord dat Verhofstadt uit de hoed toverde, werd afgewezen door... de Europese Commissie. De begroting ging uit van een groei van 0,8 procent. Te optimistisch vond Rehn en in tegenspraak met de prognoses van de Commissie. Verhofstadt heeft maandenlang gehamerd op de benoeming van een supercommissaris voor begroting en uitgerekend die verwerpt zijn voluntaristische begrotingsakkoord. Al eerder was Magnette in aanvaring gekomen met de Europese Commissie toen hij vorig jaar een pakket richtlijnen voor de liberalisering van de gas- en elektriciteitssector foutief omzette in Belgisch recht. Hij wilde 'maximumprijzen' in de sector invoeren, een fenomeen dat zich moeilijk laat verenigen met liberalisering van een volatiele brandstofmarkt. De Commissie stak een stokje voor het hobbypaard van Magnette. Omzetting van Europese regelgeving in Belgisch recht is de achillespees. Niettemin zond toenmalig minister van Buitenlandse Zaken, Steven Vanackere (CD&V), in september 2010, een zegebulletin uit. België was toen roterend EU-voorzitter. "Ons land en Italië maakten in de eerste helft van 2010 de meeste vooruitgang bij de omzetting van Europese wetgeving." Maar de veelgeprezen vooruitgang was een flauwe opflakkering voor de bühne. In het Scoreboard voor de Interne Markt (september 2011) schrijft de Commissie dat België in de periode 2007-2011 tot de slechtste leerlingen van de Europese klas behoorde. Bij de omzetting van Europese wetgeving eindigt België op plaats 25, gevolgd door Italië en Polen. Opmerkelijk, alle drie landen hanteren een zeer pro-Europese retoriek. Bij het aantal inbreukprocedures - die de Commissies lanceert tegen nalatige lidstaten - is België veruit topscoorder en eindigt op plaats 1, gevolgd door Griekenland en Italië. Finland, het land van de 'Ware Finnen', heeft de minste inbreukprocedures. Ook opmerkelijk.

Politieke en ideologische ontreddering

Vaak wordt Europese wetgeving wel goed omgezet zoals de spaarrichtlijn die, via een speciale Belgische wet van 14 april 2011, een einde maakt aan het bankgeheim door automatische uitwisseling van inlichtingen. Iedereen juicht dat toe, behalve Europees Commissaris Karel De Gucht (Open Vld) die de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) aan zijn broek heeft en die zich nu beroept op... het bankgeheim! Hij eist grondwettelijke toetsing van privacyaspecten van de wet die mede werd goedgekeurd door zijn eigen partij. Opmerkelijk, een Europees Commissaris die zich keert tegen Europees recht. Het komt even niet uit. Ook Europese Parlementsleden uit België tonen zich niet altijd bijzonder pro-Europees. In de stemming over het Sixpack (Europese wetgeving om strenge begrotingsdiscipline af te dwingen) stemden bij de twee cruciale rapporten meer Belgische Europese Parlementsleden tegen dan voor. Het Sixpack is van groot belang om de monetaire unie te schragen met begrotingsdiscipline. Kennelijk vinden die leden dat, als het er echt op aankomt, niet zo belangrijk. Wat willen zij dan wel? De opmerkingen van Magnette komen voort uit politieke en ideologische ontreddering. Een monetaire unie vereist dat begrotingen onder controle moeten zijn. De ruimte voor financieel stimuleringsbeleid is vrijwel nihil voor landen met een grote staatsschuld. Devaluatie is onmogelijk. De noodzakelijke economische groei kan alleen komen door structuurmaatregelen zoals liberalisering van de arbeidsmarkt, beperking van sociale voorzieningen, een hogere pensioenleeftijd, beperking van de fiscale druk, een gunstig investeringsklimaat en, zo nodig afgedwongen, verantwoordelijkheidszin van vakbonden. Maar Magnette leeft nog in het land van le beurre et l'argent du beurre. Het geld voor de boter is op. Daar komt de socialistische minister nu pas achter. Te laat. De pro-Europese retoriek verdampt en de aap komt uit de mouw.

© 2012 De Persgroep Publishing