Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Autopendelaars worden gedwongen Brussel te verlaten

10/09/2010 00:00 - Persbericht - Mobiliteit - Brussel

Moet de nieuwe regering een half miljard extra voorzien voor Brussel? Na de goedkeuring van het Brusselse vervoersplan Iris 2, zegt LDD duidelijk "nee". Iris 2 omvat tal van ingrepen die het autoverkeer verlammen. Indien de maatregelen in zijn huidige vorm worden doorgevoerd, mag de pendelaar zich voorbereiden op nog langere files en/of extra kosten in de vorm van stadstol of rekeningrijden. De Brusselse excellenties gedragen zich kortzichtig en schuiven de mobiliteitsproblemen af op Vlaanderen en Wallonië.

Peter Reeksmans (LDD), secretaris Commissie Mobiliteit: "Brussel wil wel de lusten die voortvloeien uit de inkomsten van bedrijven en instellingen, maar niet de lasten. Staatssecretaris De Lille doet er alles aan om het anti-autobeleid van Groen! maximaal uit te voeren. Niet alleen is er de geplande halvering van de E40 (vanaf Kraainem tot aan het Reyerscomplex), maar er zijn ook de zware ingrepen op diverse belangrijke assen (groene stroken, brede tramlijnen, oversized fiets- en voetpaden, vrije busbanen). Al deze maatregelen beperken de wegcapaciteit en zijn faliekant voor het wegverkeer. Op die manier ontstaan weer bijkomende files, die weer verdere ingrepen nodig maken. De Lille zegt zelf dat één op vier verplaatsingen in Brussel korter zijn dan 1 km en 62% korter dan 5 km. Dat los je niet op door de E40 te halveren." 

Automobilisten in België betalen jaarlijks 13 miljard euro aan verkeersgerelateerde belastingen, dubbel zo veel als in Nederland. Naast de verkeersbelasting, de BTW, de BIV betalen ze vooral accijnzen op brandstoffen en boetes. In ruil krijgen ze een slecht onderhouden wegennet, lange files en een inadequaat openbaar vervoer. 

Lode Vereeck, voorzitter LDD: "Blijkbaar wil Brussel ook een stadstol heffen indien rekeningrijden niet wordt ingevoerd. Eenzijdig de auto bannen terwijl vele pendelaars geen veilig en snel vervoersalternatief hebben, is een pesterige aanpak. Problemen met de auto kunnen best opgelost worden door de versnelde invoering van nieuwe autotechnologie op vlak van veiligheid en milieu gekoppeld aan een innovatief verkeersmanagement."

Reacties op "Autopendelaars worden gedwongen Brussel te verlaten"

Nog geen reacties.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*