Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

Assesteenweg wordt niet aangepakt voor 2014 (Het Nieuwsblad, p. 30, 16/09/2012)

21/09/2012 09:10 - Verschenen

Deze regio heeft recht op een betere en veiligere weg

De Assesteenweg in Kokejane zal ten vroegste in 2014 worden aangepakt. Omwonenden klagen al lang over de slechte staat van het wegdek en het verkeer.

Omwonenden klagen al langer over de slechte staat van het wegdek, de niet onderhouden parkeerstroken en de kapotte fietspaden.

'Dag en nacht rijden personenvoertuigen en vrachtwagens komende van Edingen met een snelheid van meer dan 90 km per uur de dorpskom binnen,' zegt een man die liever anoniem wil blijven. 'Hier gebeurt geen enkele controle door de politiezone Pajottenland. Bovendien worden de parkeerstroken niet onderhouden. Ongeveer dertig runderen hebben voldoende te grazen voor de rest van het jaar', sneert de man.

Vlaams volksvertegenwoordiger Peter Reekmans (LDD) begrijpt de klachten. 'Bij de openstelling van de oostelijke ringweg rond Edingen ontstaat via de Assesteenweg een verbinding tussen Wallonië en de E40 in Ternat en Ninove. Hierdoor vrezen de bewoners van Kokejane en Herfelingen inderdaad voor een toename van het zwaar verkeer, vooral omdat de Assesteenweg een vlot alternatief is voor problemen op het zuidelijke gedeelte van de Brusselse Ring.'

En dus vroeg hij tekst en uitleg aan Vlaams minister van verkeer Hilde Crevits (CD&V). Volgens de minister zijn er op het vlak van capaciteit geen noemenswaardige problemen. 'Voor het Pajottenland vormt de N285 een belangrijke verbindingsweg met de hoofdwegen. Door de openstelling van de oostelijke ringweg zal er een verhoging komen van de verkeersintensiteit, maar volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zal dat geen problemen opleveren voor de capaciteit van de weg.'

Ook voor de klachten over de slechte staat van wegdek en fietspaden heeft de minister een antwoord klaar.

'We gaan deze provincieweg in de toekomst stelselmatig aanpakken', aldus de minister.

Nieuw wegdek

'Er komt een nieuw wegdek, nieuwe fietspaden en nieuwe riolering. Het resultaat moet een leefbare weg worden voor de omwonenden. Het doel is dat tegen 2014 alle instantiets hun interne procedures hebben doorlopen.'

Reekmans zegt het dossier met argusogen op te volgen. 'Er is te veel tijd verloren. Deze regio heeft recht op een betere en vooral veiligere weg.'

© 2012 Corelio