Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Persberichten

Antwerpen laten opdraaien voor de tunnelmeerkost is een brug té ver

23/09/2010 11:30 - Persbericht - Mobiliteit

Na vijftien jaar politiek bakkeleien en uitermate duur studiewerk, dat telkenmale als alibi werd gebruikt om niet te moeten beslissen, heeft de Vlaamse regering gisteren uiteindelijk dan toch beslist om de kleine ring rond Antwerpen te sluiten met een tunnel. In vergelijking tot het brugtracé zal deze tunnelvariant pas 4 jaar later gebruiksklaar zijn.

Jurgen Verstrepen, Vlaams LDD-volksvertegenwoordiger en Antwerps gemeenteraadslid: "We zullen dus sowieso nog vier jaar langer in de file moeten staan. In vergelijking tot  het mecanotracé is deze oplossing bovendien niet structureel. Het verkeer moet wég uit Antwerpen en door voor deze oplossing te kiezen doet men net het omgekeerde: men verankert het verkeer in de stad. Het is dan ook hallucinant om vast te stellen dat er in de beslissing van de Vlaamse regering met geen woord wordt gerept over het verbreden van de Antwerpse grote ring. Dit is politieke kortzichtigheid in het kwadraat!"

In vergelijking tot het eerder bij volksraadpleging verworpen Lange Wappertracé omvat de op dit moment geraamde meerkost van deze cut & cover tunnelvariant een slordige 352 miljoen euro.

Jurgen Verstrepen:  "Niemand kan op dit ogenblik garanderen dat de geraamde meerkost correct is. Wat we wel zeker weten is dat de supplementaire kost veel méér zal bedragen dan de op dit moment geraamde kost. Dit is nu eenmaal inherent aan grote overheidsaanbestedingen zoals het Antwerps justitiepaleis."

De meerkost van het door de Vlaamse regering gekozen tunneltracé zal integraal worden verhaald op de stad Antwerpen en de Antwerpse haven.

Jurgen Verstrepen: "De Antwerpenaar zal minstens 1.500 euro per gezin extra belastingen moeten betalen om bepaalde politici toe te laten dat ze geen gezichtsverlies zouden leiden,... om nog niet te spreken over de volstrekt verwerpelijke extra lastenverhoging voor de havenbedrijven die nu reeds mee betalen voor het MAS-museum en de nieuwe sluis. Het ongegeneerd doorschuiven van deze meerkost komt de facto neer op het voeren van een perperdure imagocampagne op de kap van de Antwerpenaar. Principieel is het bovendien volstrekt onaanvaardbaar dat de Antwerpenaar de factuur doorgeschoven krijgt voor het falend Vlaams mobiliteitsbeleid. Ik roep de Antwerpenaren alvast op om te overwegen om in de toekomst geen Vlaamse belastingen meer te betalen én bovendien een extra taks voor niet-Antwerpenaren in musea, hotels, e.d. uit te vaardigen. Ik ben als Antwerpenaar dan ook niet van plan om één euro extra te betalen voor de mobiliteit van de anderen." 

Reacties op "Antwerpen laten opdraaien voor de tunnelmeerkost is een brug té ver"

Nog geen reacties.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*