Share/Save/BookmarkStuur naar een vriendAfdrukken

Verschenen

4x4 (De Morgen, 14/02/2011, p14)

14/02/2011 08:37 - Verschenen

Een ongeval met een SUV of 4x4 is voldoende om met de nodige steekvlampolitiek de motor in brand te steken. Het ecologisch monster van de weg wordt onmiddellijk als moordwapen gedemoniseerd. Of is er meer aan de hand?

Jeremy Clarkson, de presentator van het BBC-automagazine Top Gear, vindt dat de afkeer voor energieverslindende auto's voortkomt uit de jaloezie van de lagere klassen op de gegoede burgerij. Er is een stille oorlog tegen de middenklasse aan de gang. Zo hebben de zogenaamde milieujongens geen hekel aan de 4x4's omdat ze het landijs op Groenland zouden doen smelten, maar omdat de bezitters ervan welgesteld zijn. "Het echte probleem met die 4x4's is dat het net kernwapens zijn", zegt Clarkson. Als je kinderen hebt, moet je ze in een stalen kooi opbergen in een normale vierwieler, want als je botst met zo'n pseudoterreinwagen moet je doorrijden naar het crematorium. De enige oplossing, zegt hij, is dat de bazen van GM, Ford en Toyota samenkomen in Reykjavik om hun eigen SALT-verdrag te sluiten. Hij heeft een punt. Auto's worden veiliger, alleen blijft de zwakke weggebruiker even zwak. Erger nog, de kwetsbaarheid wordt gecultiveerd. Primitieve bakfietsen zijn het hippe alternatief voor kindertransport. Preventieve veiligheidsnormen gelden niet voor hen, maar alleen door diegenen die hen voorbij durven te steken.

Nochtans rijden er meer en meer tanks op onze stadswegen. Landbouwtractoren met reusachtige laadbakken vervangen de klassieke werfwagens. Monsters zonder dodehoekspiegel. Het gebrek aan dit kleinood zorgde in 2008 voor 54 ongevallen. Ze rijden met rode, taksvrije stookolie, er is geen rijopleiding vereist, evenals geen rij- en rusttijden. Toch is de vox populi selectief blind en doof voor deze wegmonsters. Ze staan immers niet te glimmen op de oprit van de buurman. Toch houdt niets je tegen om zulke auto's te bezitten. Voor de CO-uitstoot hoef je een SUV niet meer op stal te laten. De Lexus RX450H is een imposante limousine met een hybride motor. De VW Tiguan heeft dezelfde motor als een VW Golf en de RAV 4 van Toyota heeft dezelfde krachtbron als de Avensis.

De groenen vinden een vélocipède met een fietsketting in optie al een futuristisch snelheidsmonster. Een auto mag hoogstens bestaan uit wrakhout en ijzerdraad, vervaardigd op een open plek in het oerwoud door mensen die naar het werk gaan op schoenen van bladeren. Voor de socialisten mag je een auto assembleren, maar mag je er zeker niet mee rijden. Het woord sociaal hadden ze allang uit hun naam moeten schrappen, benzine moet voor hen zo duur mogelijk zijn zodat alleen de rijken nog achter het stuur kunnen kruipen. De arbeider moet voor hen terug op de fiets, de bus, de trein of de tram. Een auto is nochtans sociaal. Het is een deel van het gezin.

De milieubeweging is, dixit Clarkson, overgenomen door diegenen die vroeger linkse klassenstrijders werden genoemd. Samen met het groene bewustzijn werd door hen de afgunst ingelepeld. Zo scherp durf ik het niet eens te stellen, maar de afgunststrategie is een machtig wapen, vooral als je je eigen levenswijze wilt opdringen aan een ander.

Jean-Marie Dedecker, voorzitter LDD

De Morgen
© 2011 De Persgroep Publishing

Reacties op "4x4 (De Morgen, 14/02/2011, p14)"

flip
14/02/2011 19:38
Mijn hypothese is de volgende: mensen die graag in een SUV rijden, zijn mensen die goed hun brood verdienen (de socio-economische elite) en/of die graag uitpakken met hun wagen, hiervoor desnoods veel gaan lenen. Verstandig is het alleszins niet. De culturele elite zal men niet aantreffen in dergelijke wagens.

Geef ook uw mening!

Naam:*
E-mail (wordt niet getoond):*
Uw reactie:*